Artykuł sponsorowany

Czym się różni druk cyfrowy DTG od sitodruku?

Czym się różni druk cyfrowy DTG od sitodruku?

Producenci upominków i gadżetów reklamowych wykorzystują wiele nowoczesnych technik, które pozwalają na atrakcyjne personalizowanie produktów. Nadruki reklamowe nie tylko zdobią, ale również umożliwiają rozpowszechnianie treści marketingowych i haseł promocyjnych. Bardzo popularnymi upominkami reklamowymi są produkty wykonane z tekstyliów. Do ich ozdoby i znakowania stosuje się różne techniki nadruku, między innym sitodruk i druk cyfrowy DTG. Czym różnią się te dwie metody?

Zacznijmy od klasyki – a więc sitodruk.

Sitodruk to sprawdzona, od bardzo dawna stosowana technika nanoszenia nadruków reklamowych. Można powiedzieć, że początki zdobienia tekstyliów to era sitodruku. Druk sitowy w swojej pierwotnej formie polega na przeciskaniu farby za pomocą specjalnego narzędzia - rakla przez formę drukarską sporządzoną na specjalnym sicie. Sito powleka się emulsją, na której odwzorowany jest drukowany obraz. Farba przechodzi tylko przez te obszary sita, które nie pokrywa emulsja. Takich zabiegów wykonuje się tyle, ile jest kolorów w projekcie nadruku. Kiedyś te czynności wykonywano ręcznie, teraz stosuje się specjalistyczne maszyn do sitodruku.

„Sitodruk – wyjaśnia specjalista z drukarni Angier, oferującej nadruki na odzieży reklamowej – jest trwałą metodą i gwarantuje nienaruszalność nadruku. Stosuje się go przy nadrukach na powierzchniach płaskich, najczęściej na odzieży, torbach i na galanterii tekstylnej. Drukować także można na przedmiotach papierowych, metalowych, drewnianych i z PCV. Nadruki sitodrukowe są odporne na czynniki atmosferyczne i charakteryzują dużą trwałość mechaniczną. Farby do sitodruku są farbami kryjącymi  lub częściowo kryjącym, co wzmacnia efekt intensywności kolorów. Różnorodność rodzajów farb, niedostępna dla innego rodzaju druku, takich jak farby metaliczne, brokatowe, fluorescencyjne, świecące, refleksyjne itp. pozwalają na wykonywanie atrakcyjnych i niepowtarzalnych efektów”.

Druk DTG – technologia cyfrowa

DTG (z ang. Direct to garmont) to technika bezpośredniego druku cyfrowego na tekstyliach. Jest to nowoczesna technologia polegająca na nanoszeniu na tkaninę głowicą maszyny kolorowych pigmentów. Urządzenia do druku DTG przypominają drukarki atramentowe, z tą różnicą, że głowice drukujące oraz tusze są mocno zmodyfikowane i dostosowane do druku na tkaninach. Maszyna składa się z dwóch podstawowych elementów - platformy transportującej medium oraz głowicy z tuszami. Tusze są specjalnie zaprojektowane, tak by łatwo się wchłaniały we włókna tkaniny. Druk DTG jest bardzo trwały, a sam nadruk jest cieńszy i bardziej miękki od sitodrukowego. Jakość nadruku na odzieży reklamowej jest bardzo wysoka, a linie i krawędzie zadruku wyjątkowo precyzyjne.

Sitodruk a druk cyfrowy DTG – porównanie

Przewagą druku cyfrowego DTG nad sitodrukiem jest brak kosztów związanych z przegotowaniem sit. Jest to czynność czasochłonna i materiałochłonna. Druk cyfrowy można wykonać dużo szybciej, bez kłopotliwych przygotowań. Wystarczy zaprogramować komputer sterujący urządzeniem DTG, aby rozpocząć pracę. Sitodruk operuje jedynie pełnymi kolorami, druk DTG natomiast dysponuje większą paletą kolorystyczną, co daje projektantom wzorów nadruków dużo szersze możliwości.

Do wad drukarek DTG zaliczyć można kłopotliwe i częste ich zapychanie się, co wymusza dużą dbałość o ich czystość i regularny serwis.

Ważną kwestią przy porównaniu obu techniki jest aspekt ekonomiczny. Technika sitodruku jest tańsza przy większych nakładach, ponieważ wiąże się z kosztami stałymi wykonania matryc sitowych. Przy małych nakładach, a zwłaszcza przy druku jednorazowym koszt druku cyfrowego jest dużo niższy.

Obie metody pozwalają na wykonywanie estetycznych i trwałych nadruków na ubraniach i innych wyrobach tekstylnych. Wybór techniki najczęściej zależy od nakładu oraz formy nadruku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.