Artykuł sponsorowany

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Czym się różni księgowość pełna od uproszczonej?

Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem prowadzenia ewidencji księgowej, rozrachunków. Przedsiębiorcy – w zależności od typu podmiotu lub skali obrotu finansowego – mają do wyboru księgowość uproszczoną lub pełną. Czym różnią się oba rodzaje? Jakie firmy są zobligowane do prowadzenia księgowości pełnej, a jakie mogą poprzestać na księgowości uproszczonej?

Czym jest księgowość uproszczona?

Księgowość uproszczona to księgowość dla małych firm. Polega ona na prowadzeniu ewidencji wszystkich operacji gospodarczych z wykorzystaniem jednej z trzech form – karty podatkowej, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (PKPiR). To popularna, łatwa forma ewidencjonowania przychodów i wydatków w danej firmie. Najczęściej decydują się na nie małe i średnie przedsiębiorstwa, a także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Księgowość uproszczona nie daje jednak pełnego obrazu, jak wygląda sytuacja finansowa w firmie. Nie da się z nią zaplanować rozwoju przedsiębiorstwa czy przeprowadzenia jego dokładnej analizy finansowej.

Biuro Księgowo-Podatkowe ze Szczecina specjalizuje się w obsłudze księgowo-podatkowej małych firm i jednoosobowych działalności gospodarczych. 

Czym charakteryzuje się księgowość pełna?

Księgowości pełnej nie da się prowadzić samodzielnie – to bardzo szczegółowy, precyzyjny, skomplikowany typ księgowości. Zajmują się tym profesjonalne biura rachunkowe. Prowadzenie pełnej księgowości jest obowiązkiem:

  • Spółek handlowych (kapitałowych, osobowych, w organizacji),

  • Spółek cywilnych,

  • Osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich – jeśli ich przychody netto za poprzedni rok obrotowy wyniosły minimum 2 miliony euro (równowartość tej kwoty w walucie polskiej).

Księgowość pełna polega nie tylko na obliczeniu podatku. W jej wyniku można przeprowadzić dokładną analizę sytuacji finansowej firmy. Księgowi prowadzą specjalne księgi handlowe, które umożliwiają bieżącą kontrolę finansów przedsiębiorstwa. Bazując na wszystkich danych, można również dokonywać finansowych prognoz na przyszłość. Księgowość pełna to gwarancja efektywnego zarządzania firmą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.