Artykuł sponsorowany

Do jakiego specjalisty udać się z bólem brzucha?

Do jakiego specjalisty udać się z bólem brzucha?

Ból brzucha może mieć różne przyczyny. Może pojawić się w sytuacjach stresowych lub po spożyciu zbyt dużej ilości ciężkich do strawienia pokarmów. Jeżeli pojawia się jednorazowo oraz szybko przemija, nie ma się czym martwić. Jednak przewlekłe bóle brzucha mogą świadczyć o rozwijającej się w układzie pokarmowym chorobie – dlatego konieczna jest wizyta u specjalisty. U jakiego lekarza należy szukać pomocy?

Kiedy należy zgłosić się do specjalisty?

Długotrwały, silny i nawracający ból brzucha powinien skłonić nas do poszukania pomocy lekarskiej. Zaniepokoić powinien zarówno ból ostry, pojawiający się nagle i trwający maksymalnie 1-2 dni, jak i ból przewlekły, który towarzyszy nam regularnie, nawet przez kilka tygodni lub miesięcy. Lepiej dmuchać na zimne, ponieważ ból brzucha może mieć różne przyczyny: zarówno stres, jak i niestrawność, jednak może być również wywołany chorobą wrzodową, zapaleniem wyrostka robaczkowego, zespołem jelita drażliwego lub przewlekłym zapaleniem trzustki. Tymczasem podstawowe i w większości nieinwazyjne badania mogą pomóc znaleźć przyczynę bólu, dzięki czemu możliwe będzie wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Szczególnie niepokojące objawy to wymioty z krwią lub żółcią, krew w stolcu i wysoka gorączka – dodaje specjalista z poradni gastrologicznej Centrum Medycznego Medix z Wrocławia. – Dodatkowe symptomy, które pozwolą lekarzowi na szybsze postawienie diagnozy to rodzaj bólu oraz jego umiejscowienie. Warto więc, pomimo trudności, określić źródło bólu oraz jego rodzaj: czy jest tępy, przeszywający, kłujący, czy piekący.

Specjalista od brzucha

Lekarzem, do którego należy się zgłosić po pomoc, jest gastrolog. W poradni gastrologicznej znajdziemy specjalistów, którzy pomogą w diagnozie oraz leczeniu dolegliwości, które powodują bóle brzucha. Wśród schorzeń leczonych przez tych specjalistów znajdują się m.in. alergie i nietolerancje pokarmowe, refluks żołądkowo-przełykowy, zaparcia, biegunki, choroby wrzodowe żołądka, wątroby, pęcherzyka żółciowego, trzustki, przewlekłe choroby jelit oraz inne związane z układem pokarmowym.

Ponieważ ból może mieć różne pochodzenie, lekarz zaleci wykonanie niezbędnych do postawienia diagnozy badań: USG jamy brzusznej, badania laboratoryjne krwi oraz ewentualnie badanie gastroskopowe. Na podstawie wyników możliwe będzie postawienie trafnej diagnozy oraz wdrożenie odpowiedniego leczenia. Gastroenterolog może zaproponować również konsultację z innym specjalistą, na przykład chirurgiem lub alergologiem. Jest tor również specjalista, u którego można zasięgnąć porad dietetycznych z zakresu żywienia – zwłaszcza jeśli dieta pomoże nam w złagodzeniu dolegliwości i zmniejszeniu częstotliwości występowania bólów brzucha.

Jak przygotować się do wizyty?

Do wizyty u gastrologa nie trzeba specjalnie się przygotowywać. Warto jednak wiedzieć, jakie pytania może zadawać lekarz. Przyda się określenie miejsca bólu, choć nie zawsze jest to możliwe – ból może promieniować z innego organu. Częstotliwość oraz rodzaj bólu również będzie dla lekarza ważną wskazówką. Może okazać się, że dolegliwości pojawiają się jedynie po spożyciu niektórych pokarmów, a tym samym wiążą się z nietolerancją pokarmową. Lekarz może zapytać o dietę oraz styl życia, przyjmowane leki, przebyte operacje oraz schorzenia współistniejące.

Po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem gastrolog przeprowadza badanie fizykalne, podczas którego może ocenić napięcie powłok brzusznych, perystaltykę jelit oraz orientacyjną wielkość narządów. Specjalista sprawdza, czy nie występuje opór oraz zmiany patologiczne, które mogą być odpowiedzialne za wystąpienie objawów bólowych. Jeśli to konieczne zleca wykonanie dodatkowych badań.

Już pierwsza wizyta może przynieść ulgę – w przypadku braku przeciwwskazań lekarz przepisze środki farmakologiczne, które pozwolą zminimalizować ból i inne dolegliwości. Dlatego z wizytą u specjalisty nie warto zwlekać.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.