Jak składowane są kontenery?
Kontenery stanowią podstawowe wyposażenie firm zajmujących transportem towarów w systemie intermodalnym – drogą morską, kolejową i lądową. Przewozy realizowane na duże odległości wiążą się z postojem w stacjach przeładunkowych, gdzie są przechowywane na tzw. placach manipulacyjno-składowych. W celu uzyskania jak najwyższej efektywności wykorzystania takich placów stosuje się specjalne systemy składowania.
Optymalizacja składowania, a koszty transportu
Plac manipulacyjno-składowy jest miejscem, w którym przechowuje się kontenery z ładunkiem, mające krótką przerwę w podróży. Może ona wynikać np. z oczekiwania na skompletowanie frachtu morskiego lub kolejowego czy też z obowiązku przejścia przez procedury celne.
Przechowywanie jednostek towarowych na placu składowym oznacza koszty. Wynikają one nie tylko z eksploatacji urządzeń załadunkowych, ale też z dzierżawy miejsca. Dlatego istotne jest takie składowanie kontenerów, które zapewni szybką i sprawną obsługę oraz ekonomiczne wykorzystanie przestrzeni. W tym celu stosuje się specjalne metody planowania. Odzwierciedleniem efektywności jest współczynnik wykorzystania powierzchni składowania, obliczany według wzoru.
Trzy metody składowania kontenerów
Układ kontenerów na placu manipulacyjno-składowym jest uzależniony od kilku czynników. Zaliczają się do nich:
- wielkość i kształt placu,
- zastosowane urządzenia załadunkowo-rozładunkowe (suwnice, wozy samojezdne),
- liczba i układ dróg manewrowych.
Wybór danego rozwiązania decyduje o przebiegu procesu technologicznego stacji przeładunkowej, a w dalszej kolejności – o czasie dokonywania czynności związanych z załadunkiem i wyładunkiem oraz wykorzystaniu powierzchni placu i związanych z tym kosztach.
W usługach logistycznych, które świadczy firma Premco, stosuje się trzy typy układu kontenerów na takich placach:
- układ pasmowy – znajduje zastosowanie na placach obsługiwanych przez suwnice,
- układ blokowy (kontenery ustawione w kilkuwarstwowe bloki) – jest obsługiwany przez samojezdne wody wysięgnikowe,
- układ ukośny – kontenery są ustawiane pod kątem od 15 do 60 stopki w stosunku do linii boku placu. Obsługę zapewniają samojezdne wody wysięgnikowe.
Najmniej efektywne wykorzystanie placu zapewnia trzeci wariant. Natomiast w przypadku, gdy plac jest obsługiwany przez suwnicę bramową, nie wymaga wygospodarowania przestrzeni na drogi komunikacyjne. Pozwala to na umieszczenie większej liczby jednostek towarowych. W każdym wypadku liczbę kontenerów składowanych na placach oblicza się za pomocą wzorów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana