Jakie są główne przewagi outsourcingu nad zatrudnieniem wewnętrznym?
Outsourcing – to angielskie słowo jest w ostatnich latach odmieniane w Polsce przez wszystkie przypadki. I choć nie stworzono jeszcze jego rodzimego odpowiednika, wszystko wskazuje na to, że outsourcing pracowników i usług zostanie z nami na dobre. Na czym polega jego fenomen, czemu zawdzięcza błyskawicznie rosnącą popularność i jaką ma przewagę nad tradycyjnym zatrudnieniem wewnętrznym?
Na czym polega outsourcing?
Outsourcing to, mówiąc krótko, zlecanie usług lub procesów na zewnątrz. W praktyce oznacza to, że firma zamiast np. zatrudnić księgowego na etacie nawiązuje współpracę z zewnętrznym podmiotem świadczącym jej usługi księgowe. W polskich firmach outsourcing dotyczy najczęściej obszarów takich jak informatyka (produkcja oprogramowania i inne usługi IT), kadry i płace, księgowość, rachunkowość, obsługa klienta, sprzedaż, marketing i reklama, konsulting, szkolenia, rekrutacja czy logistyka. Outsourcować można także siłę roboczą, korzystając z pracowników tymczasowych, zatrudnianych przez agencje pośrednictwa pracy, a nie bezpośrednio w przedsiębiorstwie, dla którego pracują. Usługi outsourcingu świadczą wyspecjalizowane w tym zakresie podmioty znajdujące się w kraju lub poza jego granicami.
Najważniejsze zalety outsourcingu
Dlaczego firmy decydują się na outsourcing zamiast tworzyć nowe miejsca pracy? Powodów jest wiele. Zasadniczo takie działanie przyczynia się do oszczędności finansowych, wzmacnia pozycję przedsiębiorstwa na rynku i ułatwia mu dynamiczny rozwój, podnosi konkurencyjność i pozwala nawiązać współpracę ze specjalistami w danej dziedzinie. Ważnym czynnikiem jest również zwiększenie tak zwanej skalowalności biznesu, czyli możliwości szybkiego dostosowania zakresu działalności do rzeczywistego zapotrzebowania, np. pozyskania nowych pracowników tylko na czas realizacji dużego zlecenia, bez ryzyka, że później trzeba będzie opłacać nieproduktywne etaty.
O to, jakie zalety dla przedsiębiorców ma outsourcing, zapytaliśmy w grupie Verita HR z powodzeniem realizującej usługi outsourcingowe na terenie całej Polski:
Wyróżniamy cztery podstawowe obszary, w których outsourcing ma przewagę nad zatrudnieniem wewnętrznym. Po pierwsze, dzięki niemu firma może się rozwijać bez konieczności zwiększania zatrudnienia, w dowolnej chwili korzystając z dodatkowych rąk do pracy i – co ważne – płacąc jedynie za faktycznie wykonane zadania lub poświęcony na pracę czas. Po drugie, firma może w pełni skoncentrować się na swojej głównej działalności, zlecając na zewnątrz mniej istotne z jej punktu widzenia procesy. Po trzecie, to znaczna oszczędność czasu, którego nie trzeba tracić na rekrutację i sprawy kadrowe. Po czwarte, outsourcing pozwala zatrudniać na podstawie różnych umów, w tym kontraktu czy B2B, co ma duże znacznie w określonych branżach, np. IT.
Jak widać, outsourcing ma wiele zalet – nic dziwnego, że ten sektor rozwija się błyskawicznie. To doskonały sposób na uszczuplenie kadr i odejście od nieefektywnego modelu rozbudowanych przedsiębiorstw o wielu strukturach, które swoje korzenie mają w minionej epoce. Dzisiaj nowoczesne firmy stawiają na sprawne, dynamiczne działanie i maksymalne podnoszenie produktywności, za czym idą większe zyski i szybki rozwój. Outsourcing jest ważną częścią tego procesu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana