Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów, w skrócie nazywana KPiR, jest formą tzw. księgowości uproszczonej, w której dokonuje się ewidencji przychodów i rozchodów. Jest ona obowiązkowa dla wybranych form działalności. Prowadzenie KPiR jest niezbędnym narzędziem do prawidłowego rozliczenia się przed urzędem skarbowym, ponieważ to na podstawie dokonanych w niej zapisów określa się wysokość należnego podatku dochodowego. Zobacz, kto ma obowiązek prowadzenia takiej księgi.
Kogo obejmuje obowiązek prowadzenia KPiR?
Do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zobligowane są:
osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które wybrały jako formę opodatkowania zasady ogólne lub podatek liniowy,
spółki cywilne, jawne i partnerskie, których właściciele to osoby fizyczne.
Warunkiem w obu przypadkach jest konkretna kwota przychodów netto ze sprzedaży. Nie może ona przekroczyć 2 mln euro. Na złotówki przelicza się ją według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedniego. W 2022 roku jest to 9 188 200 zł. Jeśli firma przekroczy ten próg, jest zobowiązana do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych.
O prowadzenie księgi przychodów i rozchodów przez księgową powinni zadbać również:
osoby, które swoją działalność wykonują w formie agencji oraz umów zlecenia,
osoby, które zajmują się działami produkcji rolnej, gdy zgłoszą zamiar jej prowadzenia,
osoby duchowne, które same postanowiły zrezygnować ze zryczałtowanego podatku dochodowego,
armatorzy zdefiniowani według Ustawy o podatku tonażowym.
Jak należy prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów?
KPiR należy założyć 1 stycznia danego roku podatkowego albo w dniu rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. Można prowadzić ją w formie papierowej albo elektronicznie. Jeśli nie jesteś pewien, jak powinno wyglądać prawidłowe prowadzenie tego rodzaju dokumentacji, zleć to wyspecjalizowanej firmie. Takie usługi oferuje na przykład Biuro księgowe JB w Bytomiu. Prawidłowe prowadzenie księgi może uchronić cię przed nieprzyjemnościami ze stronu urzędu skarbowego.
To, jak należy ją prowadzić określają zasady Ministerstwa Finansów. Zgodnie z nimi księga w formie papierowej musi mieć ponumerowane strony oraz być spięta (zbroszurowana). Natomiast księga w formie elektronicznej musi być prowadzona zgodnie z wzorem dołączonym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana