Artykuł sponsorowany

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów, w skrócie nazywana KPiR, jest formą tzw. księgowości uproszczonej, w której dokonuje się ewidencji przychodów i rozchodów. Jest ona obowiązkowa dla wybranych form działalności. Prowadzenie KPiR jest niezbędnym narzędziem do prawidłowego rozliczenia się przed urzędem skarbowym, ponieważ to na podstawie dokonanych w niej zapisów określa się wysokość należnego podatku dochodowego. Zobacz, kto ma obowiązek prowadzenia takiej księgi.

Kogo obejmuje obowiązek prowadzenia KPiR?

Do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zobligowane są:

  • osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które wybrały jako formę opodatkowania zasady ogólne lub podatek liniowy,

  • spółki cywilne, jawne i partnerskie, których właściciele to osoby fizyczne.

Warunkiem w obu przypadkach jest konkretna kwota przychodów netto ze sprzedaży. Nie może ona przekroczyć 2 mln euro. Na złotówki przelicza się ją według kursu średniego Narodowego Banku Polskiego z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedniego. W 2022 roku jest to 9 188 200 zł. Jeśli firma przekroczy ten próg, jest zobowiązana do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych.

O prowadzenie księgi przychodów i rozchodów przez księgową powinni zadbać również:

  • osoby, które swoją działalność wykonują w formie agencji oraz umów zlecenia,

  • osoby, które zajmują się działami produkcji rolnej, gdy zgłoszą zamiar jej prowadzenia,

  • osoby duchowne, które same postanowiły zrezygnować ze zryczałtowanego podatku dochodowego,

  • armatorzy zdefiniowani według Ustawy o podatku tonażowym.

Jak należy prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów?

KPiR należy założyć 1 stycznia danego roku podatkowego albo w dniu rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. Można prowadzić ją w formie papierowej albo elektronicznie. Jeśli nie jesteś pewien, jak powinno wyglądać prawidłowe prowadzenie tego rodzaju dokumentacji, zleć to wyspecjalizowanej firmie. Takie usługi oferuje na przykład Biuro księgowe JB w Bytomiu. Prawidłowe prowadzenie księgi może uchronić cię przed nieprzyjemnościami ze stronu urzędu skarbowego.

To, jak należy ją prowadzić określają zasady Ministerstwa Finansów. Zgodnie z nimi księga w formie papierowej musi mieć ponumerowane strony oraz być spięta (zbroszurowana). Natomiast księga w formie elektronicznej musi być prowadzona zgodnie z wzorem dołączonym do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.