Olej w układzie klimatyzacji
Bardzo częstym udogodnieniem stosowanym w samochodach jest klimatyzacja. Przydaje się zwłaszcza w upalne dni, kiedy nawet otwarte okno nie pomaga ochłodzić wnętrza. Jednak być może nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, jak zbudowana jest klimatyzacja oraz jak odpowiednio o nią dbać. O oleju do klimatyzacji samochodowej nie mówi się w końcu zbyt często.
Sprężarka do klimatyzacji – co to takiego?
Olej do klimatyzacji służy do smarowania sprężarki zwanej też kompresorem. Sprężarka to delikatne, ale skomplikowane urządzenie. Stanowi niezbędny element poprawnego działania klimatyzacji. Jest ona wypełniona własnym olejem odpowiednio dobranym przez producenta.
Jednak z czasem warto dokupić olej przeznaczony do jej smarowania. Jakie czynniki wziąć pod uwagę podczas wyboru? Liczą się lepkość, odporność na wysokie ciśnienie i zmianę temperatur oraz łatwość mieszania się z czynnikiem, czyli substancją termodynamiczną stosowaną w układzie klimatyzacji. Olej i czynnik mają tworzyć jednorodną mieszaninę.
Jaki olej wybrać?
Najczęściej w układach klimatyzacji wykorzystuje się czynnik R134a. Najbardziej odpowiednie dla niego są oleje typu PAG (glikole polialkilenowe). Wybór konkretnego oleju zależy od zastosowanej sprężarki. Może ona być łopatkowa, tłokowa lub ślimakowa. Typ oleju stosowanego w sprężarce jest z reguły podawany na jej tabliczce znamionowej. Można poszukać informacji o nim również w katalogach lub w danych oprogramowania automatów serwisowych służących do obsługi klimatyzacji. Trzeba być jednak ostrożnym – zazwyczaj dane określają, jaka ilość oleju powinna znaleźć się w całym układzie klimatyzacji, informacja ta nie dotyczy samej sprężarki. Dobór oleju nie powinien być problemem, o ile sprężarka pochodzi od znanego i zaufanego producenta. W przeciwnym razie trzeba bardzo uważać. Na rynku działają firmy, które specjalizują się w produktach do klimatyzacji. Jedną z nich jest Rota – hurtownia znajdująca się w Krakowie.
Skutki złego doboru oleju
Nieumiejętne zastosowanie oleju może być niebezpieczne. Przede wszystkim, uszkodzeniu może ulec sprężarka. Poza tym, połączenie ze sobą olejów różnych typów powoduje wytrącanie się parafiny. Ona z kolei jest odpowiedzialna za blokowanie przepływu czynnika i oleju, a to prowadzi do zatarcia sprężarki. Negatywne skutki może przynieść też źle dobrana lepkość oleju. Powoduje to wzrost temperatury, zwiększone tarcie, a ostatecznie zatarcie kompresora. Właśnie dlatego warto dbać zarówno o wybór odpowiedniego rodzaju oleju, jak i o jego wystarczającą ilość.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana