Zasady i przepisy dotyczące transportu ponadgabarytowego maszyn
Przewożenie ładunku, który ma znacznie większe rozmiary i dużo większą masę niż standardowe towary, nie stanowi obecnie żadnego problemu. Transportowanie towarów wielkogabarytowych wymaga jednak odpowiedniego przygotowania przed wyruszeniem w trasę. Należy wziąć pod uwagę względy logistyczne oraz fakt, że nie wszystkie drogi przystosowane są do takiego transportu. Podstawą jest więc ustalenie trasy i zabezpieczenie przewożonego sprzętu.
Na czym polega transport maszyn ponadgabarytowych?
Mianem ładunku wielkogabarytowego określa się towar, którego wymiary w znacznym stopniu przekraczają normy transportowe. W celu stwierdzenia, czy dana maszyna zalicza się do tej kategorii, konieczne jest zapoznanie się ze standardowymi rozmiarami transportowanych przedmiotów. Według dostępnych na ten moment informacji ładunek może zostać zaliczony do wielkogabarytowego, kiedy jego wymiary przekraczają umowne wartości dla standardowych paczek:
- masa 42 tony,
- szerokość 2,5 metra,
- długość (dla naczepy) 16,5 metra,
- długość (dla przyczepy) 18,5 metra,
- wysokość 4 metry.
- Transport materiałów wielkogabarytowych wbrew pozorom wcale nie jest tak rzadkie, jak się wydaje. Przewożone są nie tylko duże maszyny budowlane, ale również domki letniskowe, części wiatraków i wiele innych, często dziwnych przedmiotów. Ich transport jest jednak praktycznie niezauważalny. Wszystko dzięki odpowiedniej logistyce i dokładnemu planowaniu tras — tłumaczy specjalista z firmy Relokacje Blachmix.
Zasady dotyczące transportu ponadgabarytowego
Przed rozpoczęciem transportu ponadgabarytowego koniecznością jest otrzymanie odpowiedniego dokumentu pozwalającego na wykonanie takiego kursu. Aby go uzyskać, należy złożyć wniosek zawierający:
- dane wnioskodawcy,
- dane przewoźnika,
- dane nadawcy,
- termin przewozu,
- szczegółowe parametry samochodu, którym odbywać się będzie transport,
- informacje dotyczące przewożonego ładunku.
Przygotowanie maszyn, których wielkość jest klasyfikowana do transportu ponadgabarytowego, wymaga odpowiedniego zaplecza logistycznego. Specjaliści odpowiedzialni za kwestię przemieszczania się, powinni uwzględnić:
- szerokość dróg,
- obecność znaków oraz słupów przy drodze,
- wysokości oraz szerokości wiaduktów znajdujących się na drodze samochodu,
- promienie zakrętów,
- wytrzymałość dróg oraz mostów.
Wyznaczanie trasy dla przejazdu wielkogabarytowego powinno odbywać się zgodnie z prawem, dlatego konieczne jest skonsultowanie się przy planowaniu przejazdu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA dostarcza logistyce wszelkich niezbędnych informacji o trudnościach, jakie mogą się pojawić. Dzięki temu fachowcy mogą ustalić trasę dużo bezpieczniejszą i pozbawioną największych przeszkód. Wstępnie przygotowana trasa, uwzględniająca numery dróg, po których poruszać się będzie ciężarówka wraz z przeszkodami. Kiedy jest kompletna, trafia do akceptacji przez GDDKiA. Dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu planu trasy, wydawane jest odpowiednie zezwolenie upoważniające do transportu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana