Zasady prowadzenia księgowości w fundacjach
Fundacje należą do organizacji pozarządowych, których działanie i księgowość regulowane są przez szereg przepisów prawnych. Nawet jeśli fundacja utrzymuje się ze składek i darowizn, zobowiązana jest do prowadzenia dokumentacji księgowej oraz sporządzania i składania sprawozdań wobec urzędu skarbowego, oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wszystkie kwestie dotyczące księgowości fundacji, w tym politykę rachunkowości i źródła przychodów powinny być przedstawione w statucie fundacji. Na jakich zasadach fundacja może rozliczać się z podatku, a także, w jaki sposób powinna prowadzić sprawozdania?
Formy opodatkowania fundacji
Organizacje pozarządowe mają możliwość wybrania jednej z dwóch form rozliczania się z podatku, jeśli spełniają warunki wskazane w ustawie. Jedną z nich jest prowadzenie pełnej księgowości wskazaną w ustawie o rachunkowości, natomiast druga to uproszczona ewidencja przychodów i kosztów wskazana w ustawie o pożytku i rozporządzeniu o sposobie prowadzenia UOKiK. Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów mogą prowadzić niewielkie organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, a także podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym spółdzielnie socjalne czy stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Dodatkowo organizacje te muszą spełniać określone w ustawie warunki, w tym działać w sferze zadań publicznych wskazanych w art. 3 ust. 1, nie posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, nie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców z dnia 3 marca 2018 roku. Fundacje te mogą osiągać przychody wyłącznie ze źródeł opisanych w ustawie.
Sporządzanie sprawozdania
Fundacje zobowiązane są do prowadzenia i przekazywania do odpowiedniego urzędu sprawozdań finansowych. Dokument zawiera informacje dotyczące działalności finansowej organizacji, a więc bilans, rachunek zysków i strat, a także informacje dodatkowe dotyczące roku obrotowego. Jak podkreśla biuro rachunkowe Duet, istotne jest nie tylko prawidłowe sporządzenie sprawozdania zgodnie ze wzorem opisanym w ustawie o rachunkowości, ale również dopełnienie pozostałych formalności, takich jak podpisanie sprawozdania przez zarząd, a także przyjęcie go za pomocą uchwały, na przykład na zebraniu rady fundacji lub walnego zebrania członków organizacji.
Sprawozdanie należy sporządzić do końca 3 miesiąca nowego roku obrotowego i przekazać do Urzędu Skarbowego w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia lub do KRS w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana