Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgowości w fundacjach

Zasady prowadzenia księgowości w fundacjach

Fundacje należą do organizacji pozarządowych, których działanie i księgowość regulowane są przez szereg przepisów prawnych. Nawet jeśli fundacja utrzymuje się ze składek i darowizn, zobowiązana jest do prowadzenia dokumentacji księgowej oraz sporządzania i składania sprawozdań wobec urzędu skarbowego, oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wszystkie kwestie dotyczące księgowości fundacji, w tym politykę rachunkowości i źródła przychodów powinny być przedstawione w statucie fundacji. Na jakich zasadach fundacja może rozliczać się z podatku, a także, w jaki sposób powinna prowadzić sprawozdania?

Formy opodatkowania fundacji

Organizacje pozarządowe mają możliwość wybrania jednej z dwóch form rozliczania się z podatku, jeśli spełniają warunki wskazane w ustawie. Jedną z nich jest prowadzenie pełnej księgowości wskazaną w ustawie o rachunkowości, natomiast druga to uproszczona ewidencja przychodów i kosztów wskazana w ustawie o pożytku i rozporządzeniu o sposobie prowadzenia UOKiK. Uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów mogą prowadzić niewielkie organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, a także podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 2, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym spółdzielnie socjalne czy stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Dodatkowo organizacje te muszą spełniać określone w ustawie warunki, w tym działać w sferze zadań publicznych wskazanych w art. 3 ust. 1, nie posiadać statusu organizacji pożytku publicznego, nie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców z dnia 3 marca 2018 roku. Fundacje te mogą osiągać przychody wyłącznie ze źródeł opisanych w ustawie.

Sporządzanie sprawozdania

Fundacje zobowiązane są do prowadzenia i przekazywania do odpowiedniego urzędu sprawozdań finansowych. Dokument zawiera informacje dotyczące działalności finansowej organizacji, a więc bilans, rachunek zysków i strat, a także informacje dodatkowe dotyczące roku obrotowego. Jak podkreśla biuro rachunkowe Duet, istotne jest nie tylko prawidłowe sporządzenie sprawozdania zgodnie ze wzorem opisanym w ustawie o rachunkowości, ale również dopełnienie pozostałych formalności, takich jak podpisanie sprawozdania przez zarząd, a także przyjęcie go za pomocą uchwały, na przykład na zebraniu rady fundacji lub walnego zebrania członków organizacji.

Sprawozdanie należy sporządzić do końca 3 miesiąca nowego roku obrotowego i przekazać do Urzędu Skarbowego w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia lub do KRS w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.