Artykuł sponsorowany

Różnice między rachunkowością a księgowością

Różnice między rachunkowością a księgowością

Choć potocznie słowa rachunkowość i księgowość bywają używane wymiennie, warto wiedzieć, że nie znaczą one dokładnie tego samego, choć są to terminy powiązane ze sobą. Jakie są najważniejsze różnice między tymi dwoma pojęciami? Zainteresowanych tematem zapraszamy do lektury naszego artykułu. W przystępny sposób wyjaśniamy różnice między rachunkowością a księgowością.

Co to jest księgowość?

Intuicyjnie pewnie każdy wie, co to słowo znaczy, ale warto tu uściślić, z czym mamy do czynienia mówiąc o księgowości. Jest ona ewidencjonowaniem posiadanych przez daną firmę składników majątkowych i źródeł finansowania. Zdarzenia gospodarcze, których efektem są zmiany w majątku przedsiębiorstwa, muszą być w odpowiedni sposób rejestrowane: zarówno jeśli chodzi o ilość, jak i wartość. Takie są właśnie zadania księgowości – która jest częścią rejestracyjną rachunkowości. W zapisach księgowych firmy odnotowywane są m.in. zakupione i sprzedane towary, środki na wypłaty dla pracowników czy inwestycje w reklamę. W księgowości mamy do czynienia z gromadzeniem, przechowywaniem i przetwarzaniem wszystkich wymienionych wyżej rodzajów danych.

Definicja rachunkowości

Tu warto podkreślić, że rachunkowość jest pojęciem szerszym niż księgowość. Na rachunkowość, poza księgowością, składa się również rachunek kosztów obejmujący ewidencję, kalkulację i analizę kosztów oraz sprawozdawczość finansową. Zadaniem tej ostatniej jest dostarczenie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej firmy, jak również o efektach prowadzenia działalności gospodarczej. Ogólnie rzecz ujmując, poprawnie prowadzona rachunkowość jest nie tylko źródłem wiedzy o finansach firmy, co może być istotne np. dla inwestorów czy podmiotów udzielających danej firmie kredyt, ale też dla zarządu przedsiębiorstwa i osób pełniących w nim kluczowe funkcje. Warto tu też odnotować perspektywę podatkową – bowiem rachunkowość to też źródło rzetelnej wiedzy dla organów podatkowych. Innymi podmiotami korzystającymi ze zbieranych i analizowanych przez nią danych są banki i jednostki budżetowe. Aby rachunkowość spełniała wszystkie wyżej wymienione funkcje, musi być prowadzona w sposób kompletny, wiarygodny i terminowy oraz spełniać m.in.  zasady podwójnego zapisu, ostrożności, współmierności przychodów i kosztów, wiernego i rzetelnego obrazu oraz wyższości treści nad formą. Tylko zlecając prowadzenie rachunkowości rzetelnej firmie takiej jak Biuro Rachunkowo-Księgowe Plus w Katowicach, klient może mieć pewność, że sprawy finansów jego firmy znajdują się w dobrych rękach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.