Artykuł sponsorowany

Zastosowanie kruszywa przy budowie dróg

Zastosowanie kruszywa przy budowie dróg

W budownictwie drogowym stosuje się wiele materiałów pochodzenia naturalnego, jak również przetworzonych odpadów pochodzenia poprodukcyjnego i wydobywczego. Przede wszystkim są to kruszywa i masy ziemne. Wchodzą one w skład surowców, używanych przy budowie dróg i autostrad.

Kruszywa to materiały sypkie, które mogą mieć pochodzenie organiczne bądź mineralne. Kruszywo stosowane do budowy dróg musi oczywiście charakteryzować się określonymi normami budowlanymi, takimi jak wytrzymałość czy współczynnik tarcia.

Kruszywa a nawierzchnia drogowa

Szacuje się, że udział kruszyw w napełnianiu górnych warstw nawierzchni drogowych wynosi ok. 90-95%, a w przypadku dolnych od 87% do nawet 100%. ,,Do górnych warstw stosuje się przeważnie tzw. kruszywo łamane – otrzymywane przez mechaniczne rozdrobnienie skał – które charakteryzuje się nieco lepszymi cechami technicznymi, niż kruszywo naturalne" – komentuje fachowiec firmy Radosława Kameckiego z Elbląga, specjalizującej się w sprzedaży wysokiej klasy kruszywa na cele budowlane. Kruszywa mogą też stanowić składnik mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych, używanych do wykonywania podbudów.

Typy kruszyw

W ten sposób doszliśmy do podstawowej typologii kruszyw. W budownictwie drogowym stosuje się głównie dwa jego rodzaje – kruszywa skalne naturalne (należą do nich m.in. piasek zwykły, żwir, pospółka czy wszelakie mieszanki piaskowo-żwirowe) oraz skalne łamane (np. grys granulowany, tłuczeń czy kliniec). Znajomość konkretnych rodzajów kruszyw jest niezwykle istotna. To od nich bowiem zależy, jaką metodę wykonania podbudowy drogowej zastosujemy.

Podbudowa z kruszywa naturalnego

Aby kruszywo naturalne nadawało się do podbudowy drogowej, powinno cechować się właściwym uziarnieniem oraz posiadać optymalną wilgotność, umożliwiającą bezproblemowe zagęszczenie. Poddanie procesowi zagęszczenia kruszywa o zbyt dużej wilgotności, może skutkować zamknięciem wody w porach kruszywa, co negatywnie wpłynie na jego walory jakościowe.

Kruszywo naturalne można wbudowywać na kilka sposobów – ręcznie, przy użyciu spychacza lub równiarki. Zalecana jest zwłaszcza ta ostatnia metoda. Spychacz może natomiast doprowadzić do rozsegregowania kruszywa, przez co wystąpią trudności z zastabilizowaniem górnej warstwy.

Podbudowa z kruszywa łamanego

Kruszywo łamane – jak już wspomnieliśmy – charakteryzuje się nieco lepszymi parametrami technicznymi, toteż może znajdować się zarówno w dolnej (pomocniczej), jak i górnej (zasadniczej) warstwie podbudowy nawierzchni drogi. Przyjęło się, że maksymalna grubość warstwy po zagęszczeniu nie powinna przekraczać 20 cm. Podbudowy tłuczniowe są wykonywane przeważnie w dwóch warstwach – w warstwie dolnej stosuje się tłuczeń nieco grubszy, niż w górnej. Do rozłożenia tłucznia używana jest równiarka lub układarka, w niewielkich zakresach również koparka bądź spycharka.

Jeśli podbudowa ma przekrój daszkowy, jej zagęszczanie powinno zaczynać się od krawędzi, przesuwając się podłużnymi pasami, w kierunku osi jezdni. Nierówności w podbudowie usuwa się bezzwłocznie, dokładając świeże kruszywo. Warstwę w danym miejscu warto uprzednio wzruszyć kilofem, szpadlem tudzież koparką.

Do zagęszczania warstw tłucznia używa się gładkich walców wibracyjnych. ,,Stosując wibracje, trzeba zachować należytą ostrożność. Zwłaszcza przebywając w pobliżu świeżo ułożonych krawężników oraz w miejscach przebiegu gazociągów" – podsumowuje ekspert firmy Radosława Kameckiego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.