Auto na gaz. O czym pamiętać, montując instalację LPG?

Zamontowanie instalacji LPG to świetna metoda oszczędności na kosztach eksploatacji auta. W jaki sposób przystosować samochód do zasilania paliwem gazowym?

instalacje lpg

Każdy element ma znaczenie

Montaż instalacji gazowej nie należy do najtrudniejszych, choć wymaga odpowiedniego zaangażowania i wprawy ze strony mechanika. Najprostsze układy zasilania gazowego składają się z umieszczonych pod maską reduktora, elektrozaworu, komputera i miksera, mieszającego gaz z powietrzem. Pod podłogą są natomiast rozprowadzane odpowiednie przewody, doprowadzające LPG. W przypadku bardziej zaawansowanych instalacji – np. wyjątkowo popularnej ostatnimi czasy ,,sekwencji” – wyposażenie jest również wzbogacone o wtryskiwacze gazu.

Dlaczego o tym wspominamy? Otóż tylko instalacje, składające się ze wszystkich, wyżej wymienionych komponentów, gwarantują pełną sprawność funkcjonowania. Niestety wielu fachowców nie stosuje się do tej zasady, świadomie tnąc koszty, rezygnując z poszczególnych elementów bądź instalując takie, które nie są kompatybilne z silnikiem.

Tego typu rozwiązania może i są tańsze, ale stanowczo niedopuszczalne. Nie gwarantują właściwej pracy instalacji i stanowią zagrożenie dla kierowcy oraz innych użytkowników drogi – przestrzega specjalista Auto Gaz Śląsk, firmy świadczącej usługi w zakresie projektowania, wytwarzania i wdrażania systemów zasilania paliwami gazowymi.

Rozmieszczenie i mocowanie komponentów

Poszczególne elementy instalacji LPG muszą być odpowiednio rozlokowane. Elektronika nie powinna znajdować się w pobliżu źródeł ciepła i układu elektrycznego, zwłaszcza przewodów zapłonowych. Reduktor należy umieszczać minimum 30 cm od kolektora wydechowego. ,,Nieprzestrzeganie tych, z pozoru błahych wskazań, może skutkować nieprzejściem przeglądu technicznego i niedopuszczeniem samochodu do dalszej jazdy” – przestrzega ekspert Auto Gaz Śląsk.

We wzorcowej instalacji, wszystkie części są stabilnie mocowane. Tyczy się to przede wszystkim przewodów, wtryskiwaczy, reduktora i komputera. Warto też zadbać o odpowiednie usytuowanie elektrozaworów. Pierwszy z nich powinien być umieszczony w łatwo dostępnym miejscu przy butli (w wielozaworze), zaś drugi pod maską – obok reduktora (niekiedy bywa z nim zespolony).

Wyregulowanie instalacji

Ostatnią, niezwykle ważną kwestią, jest odpowiednie dostrojenie instalacji. Źle zestrojone mechanizmy dają o sobie znać przy codziennym użytkowaniu samochodu, w postaci charakterystycznych szarpnięć i przerw w pracy silnika. Nikogo nie trzeba przekonywać, że na dłuższą metę taka jazda nie jest zbyt komfortowa…

Przyczyną rozregulowanej instalacji jest przeważnie złe ustawienie elektroniki.

Często winni są tutaj pracownicy warsztatów, którzy nie potrafią odczytać map komputera, sterującego pracą silnika. Braku w wiedzy i sprzęcie nie da się nadrobić prowizorycznymi rozwiązaniami, dlatego powinniśmy sprawdzić, czy firma której powierzamy nasz samochód dysponuje odpowiednią bazą fachową – podsumowuje przedstawiciel Auto Gaz Śląsk.