Czym charakteryzują się wózki paletowe ręczne?

Transport towarów na niewielkie odległości – np. w sklepach, magazynach, hurtowniach czy halach produkcyjnych – to zadanie, z którym doskonale poradzą sobie wózki paletowe obsługiwane ręcznie. W przeciwieństwie do wózków widłowych nie podlegają dozorowi technicznemu, są też tańsze, bardziej kompaktowe i nie trzeba w ich przypadku przechodzić specjalistycznego szkolenia z obsługi. Stąd tak wielka popularność ręcznych wózków paletowych. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

reczny-wozek-paletowy

Ręczny wózek paletowy składa się zasadniczo z korpusu, wideł, dyszla, pompy, kół oraz rolek prowadzących. Jego waga waha się od 50 do 80 kg, w zależności od materiału wykonania (stal nierdzewna, tworzywo sztuczne) oraz typu konstrukcji (wózki ażurowe będą z reguły lżejsze).

Standardowy udźwig wynoszący 2500 kg oraz widły o długości 1150 mm umożliwiają pracę z klasyczną europaletą – mówi ekspert z dystrybuującej wózki magazynowe firmy IPZ.

Spotkać też można jednak wózki o wartościach udźwigu w zakresie 1000-3000 kg i widłach mierzących od 780 do 2500 mm.

Parametry wideł

Wózki paletowe tzw. krótkie (z widłami długości 780-800 mm) mogą służyć do podnoszenia palet prostopadle do dłuższego boku i są chętnie wykorzystywane w węższych korytarzach roboczych czy alejkach magazynowych, a także w samochodach dostawczych. Wózki „długie” (z widłami mającymi 1600 mm i więcej) pozwalają na transport większych ładunków, w tym chociażby dwóch palet naraz.

Zmiennym parametrem jest także szerokość samych wideł oraz ich rozstaw. Standardem jest 520-550 mm. Szerszy rozstaw (ok. 680 mm) umożliwia transport palet przemysłowych i skrzyniopalet, gwarantuje też większą stabilność wózka. Wąski rozstaw (140-450 mm) natomiast sprawia, że wózek jest bardziej zwrotny. Minimalna wysokość wideł to 80-90 mm, natomiast maksymalna – 190-200 mm. Unoszenie i opuszczanie towarów możliwe jest dzięki mechanizmowi hydraulicznemu, aktywizowanemu przez wahadłowy ruch („pompowanie”) dyszla.

Wózki do zadań specjalnych

Warto w tym miejscu wspomnieć również o istnieniu ręcznych wózków paletowych wysokiego podnoszenia – masztowych lub nożycowych – dzięki którym ładunki można umieszczać znacznie wyżej (nawet do 2 m). Świetnie sprawdzają się chociażby przy rozładunku samochodów transportowych w sytuacji braku rampy. Do ważenia towarów na palecie, a więc też łatwiejszego rozliczania się z kontrahentami czy kontrolowania ilości przyjętego lub wysyłanego kurierem towaru, nadają się zaś doskonale wózki wyposażone we wskaźnik wagi (bardziej dokładny bądź tylko orientacyjny).

Koła i rolki

Dla użytkowania ręcznego wózka paletowego niemałe znaczenie ma materiał wykonania kół sterujących (umiejscowionych przy dyszlu), których średnica wynosi z reguły 180-200 mm, oraz pomagających w załadunku rolek, montowanych podwójnie lub pojedynczo przy końcu wideł. Do wyboru mamy zasadniczo gumę, nylon, poliuretan i vulkollan. Guma jest cicha i dobra do śliskich nawierzchni, szybko się jednak zużywa oraz zostawia ślady. Kółka nylonowe są tanie, łatwe do utrzymania w czystości i mają długą żywotność, ale hałasują i mogą rysować posadzki. Właściwości poliuretanu plasują się mniej więcej w pół drogi między nylonem i gumą, natomiast koła z vulkollanu nie brudzą podłoża i są wyjątkowo odporne zarówno na ścieranie, jak i na uszkodzenia mechaniczne, a także na działanie smarów, olejów i rozpuszczalników.

Elektrycznie wspomagane

Na koniec słowo o jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie ręcznych wózków paletowych, a mianowicie o wózkach ze wspomaganiem elektrycznym. Są one droższe i cięższe od swych tradycyjnych odpowiedników, istotnie jednak ułatwiają pracę w przypadku transportu ładunków o większej masie lub też na większą odległość. Decydując się na nie, koniecznie należy zwrócić uwagę na czas pracy i ładowania akumulatorów oraz ogólne koszty eksploatacji związane ze zużyciem energii.

śr. ocena 5 / głosów 6