Czym jest wał korbowy?

Wał korbowy jest elementem układu tłokowo-korbowego, w którym powstaje ruch obrotowy. Składa się z wielu elementów i najczęściej wykonany jest ze stali niestopowej wyższej jakości. Mimo iż w nowoczesnych silnikach wał korbowy jest niewidoczny poza przednim końcem, ma on fundamentalne znaczenie dla całej koncepcji silnika tłokowego. Zapraszamy do zapoznania się z krótką charakterystyką tego elementu każdego samochodu.

Wał korbowy – liczba czopów i łożyskowanie

Najważniejszymi elementami w wale korbowym są:

  • czopy główne, wyznaczające oś obrotu wału,
  • czopy korbowe, na których osadzone są stopy korbowodów,
  • ramiona, które łączą czopy główne z korbowymi.

W przypadku rzędowych jednostek silnikowych liczba czopów korbowych jest identyczna, jak liczba cylindrów, a w silnikach widlastych jest ona mniejsza o połowę. Wynika to z faktu, że na jednym czopie korbowym mogą być osadzone stopy dwóch korbowodów.

W starszych silnikach występuje łożyskowanie co drugi cylinder, natomiast w nowszych konstrukcjach wały korbowe są łożyskowane co jeden cylinder, co zmniejsza odległość między punktami podparcia, zapewniając większą sztywność całego układu. Mimo iż zastosowanie większej liczby łożysk prowadzi do spadku sprawności silnika poprzez większe straty mechaniczne, wartości te są niewielkie. Wspomniane straty pojawiają się głównie dzięki tarciu, które występuje pomiędzy tłokiem a ścianą cylindra.

Do czego służą kołnierze i gdzie montuje się napęd rozrządu?

W tylnej części wału korbowego znajduje się kołnierz, służący do montowania koła zamachowego, który może być poprzedzonym jeszcze jednym kołnierzem. Ten drugi spełnia rolę odrzutnika oleju, ponieważ odwirowuje olej, który spływa po tylnej ścianie bloku cylindrów. Oba kołnierze zabezpiecza specjalne uszczelnienie. Napęd rozrządu, koło pasowe napędu urządzeń, takich jak np. sprężarka klimatyzacji czy alternator, a także odśrodkowy filtr oleju lub tłumik drgań skrętnych, montowane są zazwyczaj na przednim zakończeniu wału korbowego.

Funkcje przedłużeń ramion i cechy łożysk czopów

Jeżeli chodzi o przedłużenia ramion, funkcjonują one jako przeciwciężary, które równoważą układ – wyjaśnia specjalista z firmy Auto Moto Szlif, która specjalizuje się w naprawie silników spalinowych, oferując m.in. szlifowanie wałów korbowych. –  Mogą one być odlewane z całym wałem korbowym, ale również przykręcane osobno śrubami.

Łożyska czopów głównych i czopów korbowych należą do łożysk ślizgowych, składających się przeważnie z dwóch panewek, co sprawia, że cechuje je większa nośność i wytrzymałość na zmienne w czasie obciążenia. Łożyska z jedną panewką mogą występować na pierwszym i ostatnim czopie główny, ale w takim przypadku wykonane są w formie tulei.

śr. ocena 5 / głosów 4