Metody produkcji sztandarów szkolnych

Sztandar jest ważnym elementem tradycji nie tylko szkoły, ale również organizacji, stowarzyszenia, klubu czy placówki publicznej. Żadna ważniejsza ceremonia nie może się odbyć bez jego udziału. To on podkreśla wyjątkowość okazji i stanowi element identyfikacyjny, który łączy teraźniejszość z latami historii. Współczesne sztandary szkolne różnią się od tych produkowanych sto lat temu.

Historia i znaczenie sztandaru

Tradycyjny sztandar ma bardzo długą historię, która rozpoczyna się jeszcze w czasach prehistorycznych plemion. Tendencja do wyróżniania się, identyfikowania z grupą i potrzeba zaznaczenia odrębności stworzyły zwyczaj wymyślania znaków i symboli plemiennych. Początkowo były to różne totemy, których kształt nawiązywał do konkretnych wydarzeń czy pochodzenia przodków. Znaki rozpoznawcze pełniły ważną rolę podczas bitew. Nie tylko pozwalały identyfikować położenie plemienia, ale też budziły ducha bojowego jego członków. Analizując wydarzenia z przeszłości, można zauważyć, że sztandary towarzyszyły ludziom w każdym okresie historii. Pojawiały się podczas średniowiecznych krucjat, wojen napoleońskich, słynnej bitwy pod Grunwaldem i w okresie dwóch wojen światowych. Z czasem z tradycji wojskowych trafiły do organizacji i instytucji, które w ten sposób wyróżniały się i akcentowały swoją tradycję. Dziś sztandarem może się poszczycić niemal każda szkoła, stowarzyszenie czy klub.

Projekt – najważniejszy krok na drodze do własnego sztandaru

Sztandary, które obecnie można obejrzeć na wystawach muzealnych, zachwycają prawdziwym kunsztem wykonania. Tkaniny doskonałej jakości, wykwintny, ręcznie wykonany haft czy dodatkowe ozdoby sprawiają, że są to małe dzieła sztuki. Produkcja takiego tradycyjnego elementu jest jednak kosztowna i czasochłonna. Obecnie, jak wielu innych dziedzinach, do wytwarzania sztandarów wykorzystuje się technikę maszynową. Możliwości, jakie stwarza haft komputerowy, są niemal nieograniczone. Bez względu na to jednak, jaką metodą powstają, wszystkie sztandary szkolne łączy jeden wspólny element. Jest nim odpowiedni projekt. Treść sztandaru ma bardzo duże znaczenie dla placówki, którą reprezentuje. Jego form graficzna powinna uwzględniać symbolikę, nawiązywać do życia i działalności patrona, podkreślać okoliczności powstania placówki. Istotna jest też atrakcyjna, spójna i przemyślana kompozycja, do zaprojektowania której najlepiej zaprosić plastyka.

Realizacja projektu

Gotowy projekt nie oznacza jeszcze, że wykonany na jego podstawie sztandar będzie godny przyznanego mu miejsca i funkcji reprezentacyjnej. Równie ważne, a może nawet istotniejsze jest jego wykonanie. Nawet najpiękniejsza kompozycja nie przyciągnie uwagi, jeśli powstanie na tanim, kiepskiej jakości materiale i przy użyciu nieodpowiednich nici. Haft komputerowy, w którym specjalizuje się firma Ertim, może być wykonany zarówno w wersji płaskiej, jak i trójwymiarowej. Stworzony przy użyciu najlepszych materiałów, długo zachowuje kolory i nie traci walorów estetycznych. Dzięki nowoczesnym technikom haftowania na tkaninie mogą pojawić się nie tylko proste napisy, ale również wielokolorowe grafiki i skomplikowane symbole, takie jak wizerunek Orła Białego. Po wykonaniu haftu element przekazuje się do wykończenia. Obejmuje ono obszywanie krawędzi, dekorowanie frędzlami lub taśmami oraz mocowanie uchwytów do tyczki. Każdy sztandar szkolny jest zatem unikalnym projektem.

śr. ocena 5 / głosów 5