Pasy napędowe w praktyce – charakterystyka

Pasy napędowy to elementy niezbędne do sprawnego funkcjonowania niezliczonej ilości maszyn i urządzeń. Najpowszechniej występującym przykładem ich zastosowanie jest silnik obecny w każdym samochodzie. Jego zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego wytwarzanego przez przekładnię pasową na urządzenia odbiorcze, takie jak alternator, pompę wodną, pompę wspomagania kierownicy. Na rynku znajdziemy wiele różnych rodzajów pasów – oto kilka z nich.

pasy-napedowe

Pasek klinowy

Jeśli mowa o paskach napędowych, to pasek klinowy będzie najpowszechniej przytaczanym przykładem produktów z tej kategorii.

Jego nazwa pochodzi o specyficznego kształtu jego przekroju poprzecznego, przypominającego trapez, czyli klin – mówi przedstawiciel firmy DormetPasy klinowe składają się z warstwy nośnej z linek stalowych lub poliamidowych, warstwy podatnej z gumy lub kauczuku oraz warstwy tkaninowo-gumowej. Całość osłania zawulkanizowana taśma płócienna lub kordowa. Dzięki tego typu budowie pas klinowy wykazuje dużą wytrzymałość, giętkość i przyczepność przy jednoczesnej małej rozciągliwości. Kształt klin zapewnia dobre trzymanie się w odpowiednio uformowanym kole pasowym.

Pasy klinowe dwustronnego działania

Stosowane są między innymi w tokarkach, szlifierka, prasach, prądnicach i przenośnikach. Tym co odróżnia je od zwykłego pasa klinowego to przekrój – pas taki wyglądy jak dwa pasy klinowego, których dłuższe krawędzie zostały ze sobą sklejone. W te sposób otrzymywany jest pas o przekroju sześcioboku. Pod względem produkcji oraz właściwości użytkowych nie różnią się od zwykłych pasów klinowych

Pasy klinowe zespolone

To kolejny wariantów pasów klinowych. Tym razem wytwarzane są one z trzech pasów klinowych ułożonych równolegle i połączonych ze sobą przy pomocy wysokiej jakości taśmy łączącej. Tego typu konstrukcja zapewnia dodatkowe właściwości, między innymi lepszą realizację napędu z osiami poziomymi, lepsze przenoszenie obciążeń udarowych, brak poślizgu.

Pasy zębate

Zgodnie z nazwą posiadają charakterystyczne wypełnieniem w formie zębów. Konstrukcja i precyzyjne dopasowanie do kształtu koła pasowego zapewniają pracę bez występowania żadnych poślizgów. Do produkcji pasów zębatych wykorzystuje się między innymi poliuretan oraz gumę. Mogą być stosowane między innymi w silnikach spalinowych oraz maszynach do przemysłu ciężkiego. Poza niskim poślizgiem charakteryzują się cichą pracą.

Pasy płaskie

Zgodnie z nazwą posiadają płaski przekrój. Stosowane są między innymi w maszynach włókienniczych oraz przeznaczonych do obróbki. Niezależnie od przeznaczenia, konstrukcja poszczególnych pasów jest bardzo podobna. Do ich produkcji wykorzystuje się takie materiały jak poliestry, bawełna, NBR. Jedna lub obie powierzchnie pasów wykładane są okładziną cierną. Taka konstrukcja zapewnia wysoką elastycznością i odporność na ścieranie przy zachowaniu niewielkiej grubości.

śr. ocena 5 / głosów 5