Techniki i zastosowanie smarowania łańcuchów

Problemy ze smarowaniem często powodują awarie zarówno urządzeń i maszyn, ale również nadmiernie obciążonych łańcuchów i kół zębatych. Na szczęście odpowiednio dobrane systemy smarowania minimalizują tarcie i zużycie – ich zadaniem jest bowiem doprowadzenie właściwej ilości środków smarnych w odpowiednich odstępach czasu. W naszym artykule przedstawiamy kilka technik smarowania łańcuchów wraz z ich zastosowaniem.

Smarowanie punktowe

System punktowy ma zastosowanie do standardowych łańcuchów (tulejkowych, panwiowych czy drabinkowych) oraz łańcuchów specjalnych. Ułatwia on nakładanie oleju w bardzo małych dawkach bezpośrednio na punkty, w których występuje tarcie (miejsce styku zewnętrznej i wewnętrznej poprzeczki łańcucha). Dzięki systemowi punktowemu i minimalnemu zużyciu środka smarnego, zwiększa się żywotność łańcucha. Jego „rozprężenie” jest redukowane poprzez zwiększenie nacisku pomiędzy poszczególnymi częściami łańcucha.

W systemie punktowym czujnik ruchu daje sygnał do impulsu smarowego, czyli natryśnięcia niewielkiej dawki środka smarnego na punkt smarowy. Liczba punktów na jednym łańcuchu, które można smarować w jednym cyklu, zależy od jego budowy i prędkości – wyjaśnia specjalista z firmy TriboTec, która oferuje kompleksowe usługi w obszarze systemów centralnego smarowania i dozowania precyzyjnego.

Smarowanie powierzchniowe

System smarowania powierzchniowego również stosuje się do wszystkich standardowych typów łańcuchów oraz łańcuchów specjalnych małych i o dużej prędkości. Źródłem środka smarnego w tym przypadku może być zasilanie impulsowe (np. pompa PMA) lub elektryczna pompa tłokowa z rozdzielaczem progresywnym. System można uruchomić ręcznie lub poprzez przycisk, pozwalający ustalić czas, podczas którego olej jest pompowany do szczotki smarującej lub bloku smarującego, zbudowanego z plastiku odpornego na ścieranie. Elementy te podają olej na powierzchnię łańcucha, a blok służy również jako mechaniczny zgarniacz brudu.

Smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną

Trzecia omawiana technika smarowania łańcuchów jest przeznaczona do punktowego smarowania rolek w łożyskach lub ogniw łańcucha. Proces odbywa się przy pomocy mieszanki olejowo-powietrznej, w której powietrze ma za zadanie przetransportować krople oleju. Smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną pozwala na redukcję tarcia w łożyskach, sworzniach i w przegubach w ogniwach łańcuchów przenośników podwieszonych, a ponadto chroni łożyska przed zanieczyszczeniem farbą lub innymi środkami, które wykorzystywane są w procesach technologicznych.

Część olejową systemu tworzy pneumatyczna pompa tłoczkowa, która, po aktywacji bezstykowego przełącznika, wykonuje jeden cykl pracy. Dozowniki pompują wtedy do każdej dyszy mieszającej określoną dawkę oleju smarującego, a zawór elektromagnetyczny otwiera wlot powietrza dyszy (olej jest natryskiwany na rolkę dzięki przepływowi powietrza).

śr. ocena 5 / głosów 6