Techniki i zastosowanie smarowania łańcuchów
Problemy ze smarowaniem często powodują awarie zarówno urządzeń i maszyn, ale również nadmiernie obciążonych łańcuchów i kół zębatych. Na szczęście odpowiednio dobrane systemy smarowania minimalizują tarcie i zużycie – ich zadaniem jest bowiem doprowadzenie właściwej ilości środków smarnych w odpowiednich odstępach czasu. W naszym artykule przedstawiamy kilka technik smarowania łańcuchów wraz z ich zastosowaniem.
Smarowanie punktowe
System punktowy ma zastosowanie do standardowych łańcuchów (tulejkowych, panwiowych czy drabinkowych) oraz łańcuchów specjalnych. Ułatwia on nakładanie oleju w bardzo małych dawkach bezpośrednio na punkty, w których występuje tarcie (miejsce styku zewnętrznej i wewnętrznej poprzeczki łańcucha). Dzięki systemowi punktowemu i minimalnemu zużyciu środka smarnego, zwiększa się żywotność łańcucha. Jego „rozprężenie” jest redukowane poprzez zwiększenie nacisku pomiędzy poszczególnymi częściami łańcucha.W systemie punktowym czujnik ruchu daje sygnał do impulsu smarowego, czyli natryśnięcia niewielkiej dawki środka smarnego na punkt smarowy. Liczba punktów na jednym łańcuchu, które można smarować w jednym cyklu, zależy od jego budowy i prędkości – wyjaśnia specjalista z firmy TriboTec, która oferuje kompleksowe usługi w obszarze systemów centralnego smarowania i dozowania precyzyjnego.
Smarowanie powierzchniowe
System smarowania powierzchniowego również stosuje się do wszystkich standardowych typów łańcuchów oraz łańcuchów specjalnych małych i o dużej prędkości. Źródłem środka smarnego w tym przypadku może być zasilanie impulsowe (np. pompa PMA) lub elektryczna pompa tłokowa z rozdzielaczem progresywnym. System można uruchomić ręcznie lub poprzez przycisk, pozwalający ustalić czas, podczas którego olej jest pompowany do szczotki smarującej lub bloku smarującego, zbudowanego z plastiku odpornego na ścieranie. Elementy te podają olej na powierzchnię łańcucha, a blok służy również jako mechaniczny zgarniacz brudu.Smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną
Trzecia omawiana technika smarowania łańcuchów jest przeznaczona do punktowego smarowania rolek w łożyskach lub ogniw łańcucha. Proces odbywa się przy pomocy mieszanki olejowo-powietrznej, w której powietrze ma za zadanie przetransportować krople oleju. Smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną pozwala na redukcję tarcia w łożyskach, sworzniach i w przegubach w ogniwach łańcuchów przenośników podwieszonych, a ponadto chroni łożyska przed zanieczyszczeniem farbą lub innymi środkami, które wykorzystywane są w procesach technologicznych. Część olejową systemu tworzy pneumatyczna pompa tłoczkowa, która, po aktywacji bezstykowego przełącznika, wykonuje jeden cykl pracy. Dozowniki pompują wtedy do każdej dyszy mieszającej określoną dawkę oleju smarującego, a zawór elektromagnetyczny otwiera wlot powietrza dyszy (olej jest natryskiwany na rolkę dzięki przepływowi powietrza).Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana