Tekstylia do zadruku i możliwość ich ciekawej ekspozycji (PONGS)

Tekstylia to – obok papieru – jedno z najważniejszych podłoży drukarskich. Do największych zalet tego typu materiałów należy wysoka elastyczność i wytrzymałość, a także możliwość realizacji materiałów wielkoformatowych, które znajdują wiele zastosowań w szeroko rozumianej reklamie i nie tylko. Jakie wyróżniamy najpopularniejsze tekstylia do zadruku oraz jakie są możliwości ich ekspozycji?

Tekstylia do zadruku – rodzaje i właściwości

Do zadruku wykorzystuje się różne rodzaje tekstyliów, w zależności od specyfiki i przeznaczenia gotowego produktu. W poligrafii często korzysta się z tkanin poliestrowych, które wyróżniają dobre parametry wytrzymałościowe. Do wyboru jest przy tym szeroka gama tworzyw o różnej kolorystyce, fakturze oraz strukturze. Na rynku dostępne są m. in. tkaniny miękkie i elastyczne, ale też bardziej sztywne, niegniotące się, o różnym wykończeniu – satynowym lub perłowym. Do najpopularniejszych rodzajów tekstyliów do zadruku zaliczamy:

  • Backlity – tkaniny przepuszczające światło, nadające się do różnego rodzaju podświetleń.
  • Blockouty – tkaniny, które nie przepuszczają światła, zapewniające wytrzymałe, mocno kryjące podłoże dla reklam wielkoformatowych i innych grafik, z możliwością dwustronnego zadruku.
  • Flagi – tkaniny na flagi to mocne dzianiny poliestrowe, o wysokiej trwałości i odporności na uszkodzenia, zagniecenia oraz działanie czynników atmosferycznych, dzięki czemu nadają się do zastosowań zewnętrznych, głównie reklamowych, nie tylko na flagi, ale też transparenty czy banery.
  • Canvas – tkaniny doskonale odwzorowujące płótna malarskie, nadające się na reprodukcje obrazów, a także do drukowania grafik i zdjęć wysokiej jakości.
  • Akustyczne – to specjalne tkaniny mające właściwości dźwiękochłonne, które doskonale redukują efekt echa.
  • Rozciągliwe – tkaniny typu strech/superstrech, które charakteryzuje wysoka rozciągliwość.

Ekspozycja tekstyliów do zadruku

Właściwości nowoczesnych tekstyliów do zadruku, szczególnie ich trwałość i odporność, sprawiają, że znajdują one wiele zastosowań i dają niemal nieograniczone możliwości w zakresie ekspozycji.

Tekstylia do zadruku są chętnie wykorzystywane w branży reklamowej. – Mówi przedstawiciel firmy Reprograf. – Wszystko dzięki bogatym możliwościom ekspozycji. Do wyboru mamy tutaj tradycyjne banery czy billboardy, ale także nowoczesne reklamy podświetlane, np. light boxy. Warto przy tym zaznaczyć, że tekstylia są wykorzystywane zarówno w reklamie zewnętrznej, jak i wewnętrznej, np. w sklepach, galeriach handlowych czy hotelach.

Oprócz szeroko pojętego marketingu, tekstylia do druku odgrywają również istotną rolę w branży eventowej. Idealnie nadają się do realizacji scenografii, np. w teatrach czy galeriach sztuki, do produkcji ekranów projekcyjnych czy markiz przeciwsłonecznych. Dobrze sprawdzają się również jako dekoracja stoisk, scen i innych obiektów podczas targów czy różnego rodzaju imprez o charakterze wystawienniczym. Tekstylia do zadruku są coraz częściej doceniane również w branży dekoratorskiej, gdzie wykorzystuje się je do ozdoby elewacji i w wystroju wnętrz, np. jako grafiki w ramach. Co więcej, mogą również służyć do produkcji mebli  czy dekoracji, np. lamp. Jak więc się okazuje, tekstylia do zadruku mają wiele zastosowań i można je ciekawie wyeksponować.

śr. ocena 5 / głosów 5