Transport kartonowy owoców i warzyw

Na rynku krajowym i międzynarodowym coraz bardziej wzrasta konkurencja wśród producentów i dystrybutorów warzyw i owoców. Rosną wymagania konsumentów, a przepisy stają się coraz bardziej restrykcyjne. Dotyczy to zarówno produkcji, jak i transportu. Warzywa i owoce muszą mieć odpowiednie gabaryty, kształt i kolor. Dlaczego wszystkie avocado w polskich sklepach wyglądają tak samo? Bo tylko takie trafiają do naszego kraju. Jak wygląda transport kartonowy warzyw i owoców?

Opakowania w handlu hurtowym

Główna funkcja opakowań w hurtowym obrocie warzywami i owocami to zapewnienie idealnych warunków w transporcie. Opakowania powinny być stworzone w taki sposób, by produkty mogły być w nich odpowiednio przechowywane przez wyznaczony okres. Ten okres to czas, w którym produkt dotrze do sprzedawców detalicznych w jak najlepszej kondycji. Warzywa i owoce muszą być zatem chronione przed uszkodzeniami mechanicznymi. O ile ziemniaki możemy swobodnie przewozić w siatkach, to wspomniane we wstępie avocado musi mieć całkowicie inne warunki, by nie uległo obiciu, zgnieceniu, czy zadrapaniu. Warzywa korzeniowe pakowane są w worki lub skrzyniopalety, podobnie jak warzywa kapustne i cebule. Inne muszą być przewożone w kartonach, które umieszczane są później na paletach. Kartony do przewożenia warzyw i owoców powinny być na tyle trwałe i estetyczne, by mogły być później wykorzystane w handlu detalicznym. Nawet twarde owoce, jak jabłka i gruszki, pakowane są w kartony.

Kartony w handlu detalicznym

W handlu detalicznym kartony i inne opakowania nie tylko chronią warzywa i owoce. Spełniają też inne funkcje – mówi nam przedstawiciel Wytwórni Opakowań Kartonowych z Barłożni. Konsumentom zależy na wygodzie zakupu, ale w pierwszej kolejności do sięgnięcia po towar zachęca ich estetyka opakowania. Dopiero później klient zerka na estetykę samego produktu i dotyczy to każdej branży, a w branży spożywczej jest to wyjątkowo ważne. Kartony powinny być wyprodukowane w taki sposób, by ich użycie usprawniało dodatkowo sam handel. Sprzedawca powinien mieć możliwość swobodnego nanoszenia kodów kreskowych, a karton powinien mieć takie rozmiary, by ułatwiało to ekspozycję towaru. Jest to dobrze widoczne zwłaszcza w sklepach wielkopowierzchniowych. Dodatkowym plusem opakowań kartonowych jest ich ekologia. Karton jest materiałem, który nadaje się do recyklingu, dlatego warto po niego sięgać.