Transport stali – spedycja i logistyka

Transport różnych materiałów wymaga przede wszystkim przystosowania pojazdów do ich specyfiki oraz zastosowania do zasad, które określają rozmaite przepisy. Ładunki różnią się zarówno masą, jak i kształtem czy tendencją do mobilności, czyli zmieniania położenia podczas manewrów pojazdu. Tę ostatnią cechę ma stal, dlatego jej przewóz wymaga zapewnienia specjalnych warunków.

stal

Stal transportowa i jej charakterystyka

W ogólnym rozumieniu stal jest stopem metali i węgla, z dominującą zawartością żelaza. W ujęciu handlowym jest to produkt o określonym przeznaczeniu, który został uformowany do jednej z kilku standardowych postaci. Zależnie od przeznaczenia wyróżnia się:

  • pręty zbrojeniowe,
  • kształtowniki,
  • rury i tuleje
  • blachy i taśmy,
  • kręgi.

Każda z tych form handlowych materiału wyróżnia się cechami, które mogą mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo przewozu. Z tego powodu wymaga innego środka transportu oraz systemu mocowań. Elementem, który należy wziąć pod uwagę jest znaczna masa materiału. Jeden metr sześcienny stali waży około 7800 kg, a jeden pręt zbrojeniowy o średnicy 32 mm i długości 1 m – ponad 6 kg. Zarówno pręty, przewożone w większych ilościach, jak i stalowe kręgi są na tyle ciężkie, że wymagają pojazdu transportowego o dużym dopuszczalnym obciążeniu osi. Jest to również parametr, który należy wziąć pod uwagę podczas planowania trasy przewozu. Zastosowanie stali systematycznie rośnie, dlatego zwiększa się też zapotrzebowanie na jej spedycję. Specjalizują się w niej firmy takie jak Strong Steel Poland, która zajmuje się profesjonalną dystrybucją wyrobów hutniczych.

Problemy transportowe podczas przewozu stali

Stal jest materiałem o dużej masie. Dlatego nawet najlepiej umocowany element podczas skręcania pojazdu z dużą siłą oddziałuje na jego stabilność. Tym samym utrudnia manewrowanie nim i stwarza bezpośrednie zagrożenie wywróceniem się samochodu lub zmianą toru jazdy i wypadkiem. Dlatego przewozy takich ładunków wymagają precyzyjnych wyliczeń wielkości ładunku oraz doświadczenia kierowcy.  W przypadku elementów takich jak pręty czy rury, dodatkowym zagrożeniem jest możliwość ich przemieszczenia. Przy niewłaściwym lub zbyt słabym mocowaniu podczas hamowania pojazdu wiązanie może ulec rozluźnieniu, a ładunek zjedzie z naczepy wprost na jadące za nią samochody.  Pręty, blachy czy taśmy niosą ze sobą wiele zagrożeń, dlatego w ich transporcie stosuje się specjalne techniki mocowań i przystosowane samochody. Ograniczenia wielkości ładunku narzucają również przepisy transportowe. Jego maksymalna masa nie może przekraczać 40 ton. Jeśli jest ona większa lub ładunek (pręty, kształtowniki) wystaje poza naczepę, wówczas jest to transport specjalny lub ponadgabarytowy. Takie zlecenie wymaga specjalnego zezwolenia.

Jak transportuje się stal?

Transport stali wymaga nie tylko dostosowania masy do dopuszczalnego obciążenia pojazdu oraz do norm ustalonych w przepisach drogowych. Niezbędne jest też zabezpieczenie materiału przed uszkodzeniem w trakcie przewozu. Jedną z form handlowych, która wymaga specjalnego postępowania jest blacha w kręgach. Mocowanie jej za pomocą tradycyjnych łańcuchów może powodować poważne uszkodzenia. Dlatego do takich materiałów stosuje się specjalne pasy. Do przewozu kręgów niekiedy wykorzystuje się specjalne samochody z wgłębieniem w dnie naczepy. Pozwala ono na wygodne podwieszenie materiału.

śr. ocena 5 / głosów 1