Transport stali - spedycja i logistyka
Transport różnych materiałów wymaga przede wszystkim przystosowania pojazdów do ich specyfiki oraz zastosowania do zasad, które określają rozmaite przepisy. Ładunki różnią się zarówno masą, jak i kształtem czy tendencją do mobilności, czyli zmieniania położenia podczas manewrów pojazdu. Tę ostatnią cechę ma stal, dlatego jej przewóz wymaga zapewnienia specjalnych warunków.
Stal transportowa i jej charakterystyka
W ogólnym rozumieniu stal jest stopem metali i węgla, z dominującą zawartością żelaza. W ujęciu handlowym jest to produkt o określonym przeznaczeniu, który został uformowany do jednej z kilku standardowych postaci. Zależnie od przeznaczenia wyróżnia się:- pręty zbrojeniowe,
- kształtowniki,
- rury i tuleje
- blachy i taśmy,
- kręgi.
Problemy transportowe podczas przewozu stali
Stal jest materiałem o dużej masie. Dlatego nawet najlepiej umocowany element podczas skręcania pojazdu z dużą siłą oddziałuje na jego stabilność. Tym samym utrudnia manewrowanie nim i stwarza bezpośrednie zagrożenie wywróceniem się samochodu lub zmianą toru jazdy i wypadkiem. Dlatego przewozy takich ładunków wymagają precyzyjnych wyliczeń wielkości ładunku oraz doświadczenia kierowcy. W przypadku elementów takich jak pręty czy rury, dodatkowym zagrożeniem jest możliwość ich przemieszczenia. Przy niewłaściwym lub zbyt słabym mocowaniu podczas hamowania pojazdu wiązanie może ulec rozluźnieniu, a ładunek zjedzie z naczepy wprost na jadące za nią samochody. Pręty, blachy czy taśmy niosą ze sobą wiele zagrożeń, dlatego w ich transporcie stosuje się specjalne techniki mocowań i przystosowane samochody. Ograniczenia wielkości ładunku narzucają również przepisy transportowe. Jego maksymalna masa nie może przekraczać 40 ton. Jeśli jest ona większa lub ładunek (pręty, kształtowniki) wystaje poza naczepę, wówczas jest to transport specjalny lub ponadgabarytowy. Takie zlecenie wymaga specjalnego zezwolenia.Jak transportuje się stal?
Transport stali wymaga nie tylko dostosowania masy do dopuszczalnego obciążenia pojazdu oraz do norm ustalonych w przepisach drogowych. Niezbędne jest też zabezpieczenie materiału przed uszkodzeniem w trakcie przewozu. Jedną z form handlowych, która wymaga specjalnego postępowania jest blacha w kręgach. Mocowanie jej za pomocą tradycyjnych łańcuchów może powodować poważne uszkodzenia. Dlatego do takich materiałów stosuje się specjalne pasy. Do przewozu kręgów niekiedy wykorzystuje się specjalne samochody z wgłębieniem w dnie naczepy. Pozwala ono na wygodne podwieszenie materiału.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana