Wymagania stawiane armaturze dla przemysłu okrętowego

Na morzu panują zupełnie inne warunki niż te, do których przywykliśmy na lądzie. Różnice są znaczące. Zupełnie inne: pogoda, temperatura, skład atmosfery – to wszystko sprawia, że rozwiązania lądowe nie znajdują zastosowania na morzu. Nie inaczej jest z armaturą. A tej na statkach jest mnóstwo, bo okręty są wyposażone w wiele różnych instalacji. Jaka powinna być armatura na statku?

Instalacje okrętowe

Statki morskie są niemal w pełni samodzielnymi jednostkami. Aby wszelkie media były dostępne, muszą być dystrybuowane po całym okręcie. Służą temu rozmaite instalacje – często bardzo rozbudowane. Ponieważ działają w specyficznych warunkach, muszą być wykonane tak, aby szkodliwe czynniki wynikające np. z obecności słonej wody nie wyrządziły im szkody.

Na statkach używa się niemal 40 różnych instalacji – mówi przedstawiciel Zakładu Metalowego Ryszard Seroczyński, Mieczysław Pokój.Każda z nich musi być niezawodna. Armatura przygotowana z typowych materiałów lądowych mogłaby stać się przyczyną katastrofy.

Jakie instalacje znajdziemy na statku? Część z nich znamy dobrze z naszych domów. Są to: instalacja elektryczna, hydrauliczna, klimatyzacyjna, wentylacyjna czy alarmowa. Na morzu trzeba jednak więcej, aby podróż upływała bezpiecznie i przyjemnie. Stąd na okrętach obecność takich instalacji, jak: paliwowa, smarująca, chłodząca, skroplinowa, wydechowa, wlotowa, sygnalizacji i łączności, spłukiwania okrętu i wiele innych. Niezbędna jest armatura, która podoła zadaniu w utrudnionych warunkach na otwartym morzu.

Jaka powinna być armatura okrętowa?

Przede wszystkim armatura stosowana w instalacjach na statkach musi być odporna na działanie słonej wody morskiej,  która wywiera niszczycielski wpływ na niektóre wyroby z metalu – podobnie jak sól drogowa na nasze samochody. Są jednak stopy, które opierają się jej działaniu. Jednym z nich jest mosiądz. Wyroby z tego materiału to częsty widok na statkach.

Oprócz tego armatura obecna na statku powinna być odporna na zużycie. Okręt nie jest maszyną, którą można wyłączyć na noc. Od ciągłości pracy niektórych układów zależą: życie załogi oraz pasażerów, bezpieczeństwo niekiedy bardzo drogiego ładunku i dotarcie do brzegu. Dlatego do wytwarzania armatury na potrzeby przemysłu okrętowego używa się uszlachetnianych materiałów o podwyższonej trwałości, które są dostosowane do nieprzerwanej pracy. Ponadprzeciętna odporność armatury na naturalne zużycie jest jednym z warunków umieszczania jej na statku.