Charakterystyka przemysłowych opon pneumatycznych

Opony to jedyny element maszyn będący w stałym kontakcie z podłożem, po którym przemieszcza się pojazd lub maszyna. Z tego względu musi sprostać wielu wyzwaniom – dużym prędkościom lub/i obciążeniom (temperaturom i ciśnieniom), a w przypadku opon rolniczych trakcji z równoczesną ochroną podłoża. W samochodach osobowych, ciężarowych, rolniczych i przemysłowych stosowane są opony pneumatyczne. Napełnia się je gazem pod ciśnieniem, dawniej powietrzem choć coraz częściej azotem. W maszynach specjalistycznych spotkać można również opony pneumatyczne wypełniane elastomerem bądź tzw. opony pełne wykonane w całości z gumy.

opony pneumatyczne

W opony wyposażonych jest zdecydowana większość pojazdów – od rowerów, motocykli, poprzez samochody osobowe i ciężarowe, a na rolniczych i przemysłowych kończąc – wymienia nasz rozmówca – producent marki Magna i MTP. Ze względu na różne wyzwania stawiane przed oponami, bardzo ważny jest ich odpowiedni, przemyślany dobór. Dla samochodów osobowych i ciężarowych będą to: poziom hałasu, zużycie paliwa, trwałość czy aquaplaning. Dla pojazdów specjalistycznych trakcja, nośność w połączeniu z prędkością oraz stabilność. Opony stanowią główny element amortyzacyjny, a do ich zasadniczych zadań należy m.in. przenoszenie ciężaru pojazdu oraz sił napędu, skrętu i hamowania.

Budowa wewnętrzna opon przemysłowych

Do najczęściej spotykanych opon przemysłowych należą opony diagonalne i radialne. Przyjrzyjmy się bliżej ich wewnętrznej budowie i wynikającym z niej możliwościom.

Przemysłowe opony diagonalne

Opony diagonalne to starsza konstrukcja. Kiedyś wykorzystywana we wszystkich pojazdach. Obecnie opony diagonalne nie są spotykane w samochodach osobowych i ciężarowych, a jedynie w maszynach specjalistycznych, i to tylko w niektórych zastosowaniach. Powodem jest jej konstrukcja typu monoblock i materiał stanowiący główny element konstrukcji – siatka nylonowa. To co jest wadą tej opony w szczególnych zastosowaniach jest jej największą zaletą – sztywność dająca przewagę w zastosowaniach portowych i niektórych kopalnianych. Drugą zaletą jest niższa cena, choć przy obecnym poziomie cen opon radialnych, konstrukcyjnie dużo lepszych i wytrzymalszych, ten argument spada na dużo dalszy plan – mówi ekspert z firmy Magna Tyres Poland– producenta marki Magna i MTP. Opony diagonalne oznacza się tzw. ilością płócien, czyli Ply Rating (PR). Nie ma ona jednak nic wspólnego z faktyczną ilością warstw opony, a jest jedynie pozostałością z czasów kiedy stosowano w tej konstrukcji bawełnę, a nie nylon i faktycznie PR mówił o ilości płócien. Współcześnie jest to oznaczenie umowne, choć nadal im większy PR tym większa wytrzymałość i sztywność konstrukcji.

Przemysłowe opony radialne

Opony radialne wyparły prawie całkowicie opony diagonalne w większości zastosowań. Dzieje się tak, dlatego że ich konstrukcja jest różna na czole i boku opony, a nylon został zastąpiony przez kord metalowy. Daje to z jednej strony lepszą amortyzację, a z drugiej większą wytrzymałość. W oponie radialnej uginają się boki podczas gdy jej czoło „przyklejone jest” do podłoża. Pociąga to za sobą wiele korzyści – lepsza kontrola toru jazdy, lepsza ochrona maszyny, lepiej zachowane podłoże, mniej przebić, przecięć i w końcu dużo większa żywotność samej opony.

W praktyce, w zastosowaniu przemysłowym, opony diagonalne wybierane są jedynie do podnośników kontenerowych i tzw. nośników bloków w kopalniach kamienia (granit itp.) ze względu na swoją sztywność oraz w firmach państwowych, w których w przetargu kryterium wyboru jest 100% cena. W przeważającej większości zastosowań wybierane są obecnie opony radialne.

Wybór konstrukcji opony to jednak dopiero początek drogi. Trzeba dalej określić klasę opony i rodzaj bieżnika. Zależeć one będą od rodzaju maszyny, charakteru wykonywanej pracy i podłoża. Ostatnim krokiem będzie wybór marki.

Jeszcze kilka lat temu wybór był pomiędzy trzema światowymi producentami w klasie premium oraz kilkoma innymi firmami produkującymi opony dużo gorsze, ale i dużo tańsze. Obecnie jednak nowi producenci nauczyli się robić opony dobrej jakości za dużo mniejsze pieniądze, więc dawni liderzy mimo obniżek cen musieli podzielić się całym tortem – zakup opon przemysłowych do ładowarek, żurawi, wozideł czy wózków widłowych nie stanowi dziś problemu. Firm oferujących podobny produkt jest dużo, jednak nie wszyscy nowi producenci są jeszcze godni uwagi, ale też nie wszyscy starzy producenci trzymają wysoką jakość swoich produktów – wszyscy za to walczą o klienta i wszyscy starają się obniżyć cenę czasami ze szkodą dla produktu. Obecnie to właśnie wybór producenta jest największą trudnością bo większość producentów ma w swojej ofercie najbardziej popularne rozmiary, klasy i rodzaje bieżnika. Jedno co na pewno można powiedzieć to to, że nie warto wybierać ofert najtańszych i najdroższych. Warto za to być ostrożnym, ale i otwartym oraz szukać referencji od innych użytkowników pamiętając równocześnie o swojej specyfice pracy.