Co jaki czas należy wymienić olej w samochodzie?

Producenci aut prześcigają się między sobą na potęgę. Oferują nie tylko coraz więcej funkcji, które mają nam polepszyć komfort prowadzenia samochodu. Niedługo dojdzie do tego, że nie będziemy musieli nawet trzymać kierownicy i uruchamiać GPS-a, bo nasz samochód odczytując trasę z naszych myśli, sam dojedzie na miejsce docelowe. Jednym z najczęściej stosowanych tricków mających nas zachęcić do zakupu danego modelu jest ekstremalne wydłużanie czasu, a właściwie dystansu, między wymianą oleju. Jak jest w rzeczywistości?

wymiana oleju

Przepracowany olej

W książeczkach serwisowych wielu nowoczesnych samochodów możemy spotkać się z zaleceniem, że olej należy wymieniać do 30 tysięcy przejechanych kilometrów. Wskazuje to także komputer pokładowy, któremu zwykle ślepo ufamy. Tymczasem dobry mechanik samochodowy zaleci nam wymianę przynajmniej co 15 tysięcy kilometrów – i to jemu powinniśmy zaufać, a nie komputerowi, który został po prostu zaprogramowany i nie posiada rzetelnej wiedzy, ani intuicji wynikającej z doświadczenia. To zdecydowanie tańsze rozwiązanie, które chroni silnik naszego auta przed usterkami. Jeśli nie stosujemy się do tej zasady, już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów możemy usłyszeć, że coś z silnikiem jest nie tak. Jedną z najczęstszych usterek jest wyciąganie się łańcuchów rozrządu. Warto wspomnieć, że to jak szybko spala się olej w samochodzie, bardzo zależy od stylu jazdy. Olej najbardziej niszczy się wtedy, gdy głęboko wciskamy pedał gazu i korzystamy z pełni osiągów naszego silnika. W oleju gromadzi się sadza, która z czasem tworzy osady – silnik znacznie szybciej się przegrzewa.

Starsze auto, gęstszy olej

W pewnym momencie eksploatacji naszego samochodu, dobry mechanik zaleci nam wymianę oleju na gęstszy. Oleje oznaczone są specyficznymi znakami, z którymi warto się zapoznać. Producenci aut często zalecają nam typy oleju oznaczane jako 0W-30 i 5W-30. W temperaturze roboczej tworzą one stosunkowo cienki film olejowy. Warto rozważyć zmianę takiego oleju na przykład na 5W-40, olej o większej lepkości. Trzeba jednak mieć pewność, że tego typu olej może być stosowany w naszym samochodzie – dowiadujemy się w serwisie samochodowym SABAT z Lublina.

Można to sprawdzić w dokumentach samochodu, a jeśli nie mamy takiej możliwości, warto wybrać się do doświadczonego mechanika. „W” oznacza zimową klasę lepkościową oleju, natomiast liczba po myślniku oznacza letnią klasę lepkościową. Im wyższa klasa, tym lepiej chroniący film olejowy. Olej określa się jako „grubszy”, który lepiej chroni silnik naszego auta.