Co szkodzi turbosprężarce?

Turbosprężarka nie jest elementem, który się eksploatuje i przy dobrym traktowaniu powinno obejść się bez jej wymiany. Mimo to co roku do warsztatów trafiają auta, które wymagają wymiany lub naprawy turbosprężarki. Co zrobić, by uniknąć takiej sytuacji?

samochód sportowy

Dlaczego turbosprężarki się psują?

Turbosprężarka w silniku to dzisiaj standard. I to nie tylko w silnikach typu diesel, ale także w turbodoładowanych autach benzynowych. Wpływ na to mają restrykcyjne normy emisji spalin, do których trudno jest się dostosować bez turbiny. Dzisiejsze turbosprężarki powinny według producentów funkcjonować w całym okresie życia silnika. Jednak tak się nie dzieje. Kto jest temu winny? Choć wszyscy, jako kierowcy uwielbiamy narzekać na usterki produkcyjne, trzeba uderzyć się w pierś. To przez nasze zaniedbania turbosprężarka odmawia posłuszeństwa. Nie pomagają naklejki informacyjne i instrukcje obsługi – jeździmy tak, jak nam się podoba, a lampka kontrolna oświeca się, dopiero kiedy coś złego zaczyna się dziać.

Pierwsze symptomy zepsutej turbosprężarki

Wymiana turbosprężarki jest ostatecznością, do której doprowadzamy, ponieważ ignorujemy specyficzne sygnały, które świadczą, że coś jest nie tak. Jeśli zauważyliśmy wyciek oleju, od razu powinno nas to zaniepokoić. Świadczy to o przegrzaniu lub zużyciu uszczelniaczy. Nie widać wycieków, ale olej bardzo szybko się zużywa? To sygnał, że nasz pojazd zaczął go spalać. Potwierdzeniem tego jest dym unoszący się z rury wydechowej – w takim przypadku będzie miał on niebieskie zabarwienie. Zaniepokoić powinien nas również brak mocy, który pojawia się na skutek dużej nieszczelności lub w wyniku całkowitego zużycia wirników turbiny. Towarzyszy temu charakterystyczny świst oraz metaliczny dźwięk, który zazwyczaj jest słyszalny przy wysokich obrotach.

olej silnikowy

Co robić, żeby uniknąć awarii turbosprężarki?

Co należy robić, aby uniknąć awarii turbosprężarki? Przede wszystkim dbać o silnik! Właściwa praca turbiny zależy od oleju, który jest doprowadzany do turbosprężarki pod ciśnieniem i który jest odpowiedzialny za jej chłodzenie i smarowanie. Dlatego po uruchomieniu silnika lepiej odczekać – wtedy pompa spokojnie prześle olej do turbosprężarki. Natomiast kiedy kończymy jazdę trzeba poczekać aż turbina ostygnie, dlatego nie należy od razu wyłączać silnika.

Wirnik turbosprężarki obraca się z prędkością kilkuset tysięcy obrotów na minutę, osiągając do 350-400 °C. Aby nie doszło do zatarcia potrzebny jest olej, tworzący film, który zmniejsza tarcie i odprowadza ciepło. Nagłe wyłączenie silnika spowoduje tylko tyle, że turbina nie będzie miała chłodzenia, a wirnik będzie się kręcił jeszcze przez kilkadziesiąt sekund. W takiej sytuacji może dojść do zwęglenia oleju, a to doprowadzi do uszkodzenia łożyska i zapchania kanalików.

Wymiana oleju – klucz do sukcesu!

Bezpośredni wpływ na stan turbosprężarki ma również olej. Zanieczyszczenia, takie jak np. opiłki metalu powstają na skutek pracy silnika, ale mają fatalny wpływ na żywotność turbiny. Dlatego olej należy wymieniać regularnie. Mechanicy zalecają skracanie wymiany oleju nawet o 1/3! Dlaczego? Bo płyn, który jest zbyt gęsty, zapycha kanały olejowe, co może doprowadzić do zatarcia turbo. Wiążę się to z wysokimi kosztami. Dodatkowo stary olej ma w sobie dużo agresywnych substancji, które reagują z elementami uszczelniającymi wirnik. Ważne jest, żeby pamiętać o odpowiednich parametrach oleju oraz żeby wybierać produkty znanych producentów, które cieszą się zaufaniem na rynku motoryzacyjnym. Warto skontrolować także układ dolotowy wraz z filtrem powietrza. Ciało stałe, które może uszkodzić łopatki, często dostaje się do środka na skutek nieszczelnego układu ssącego.

oleje silnikowe

Wymiana lub naprawa turbosprężarki to spory koszt. Dzisiejsze urządzenia są tak skonstruowane, aby nie dochodziło do ich uszkodzeń. Jednak, aby tak się stało, potrzebne jest odpowiednie traktowanie silnika, a także dobry olej. Producenci olejów, tacy jak: Castrol, Liqui Moly, czy Elf tworzą produkty, które zapewnią ochronę Twojemu silnikowi. Są one dostępne w autoryzowanych sklepach, takich jak np. NOCAR. Wejdź i sprawdź!

Źródło zdjęć: NOCAR, pexels.com, pixabay.com