Czy da się zamontować LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

Jeszcze około 10 lat temu montaż instalacji LPG w autach z bezpośrednim wtryskiem paliwa był praktycznie niemożliwy ze względu na wysokie wymagania stawiane przed instalacją gazową. Dziś nie stanowi to większego problemu, aczkolwiek należy pamiętać, że niektórych silników, np. z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, nie da się jeszcze zaadoptować do LPG.

Dotrysk LPG

Wciąż bardzo popularnym rozwiązaniem są silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa oraz sekwencyjne instalacje gazowe. Coraz częściej jednak wykorzystuje się w samochodach bezpośredni wtrysk benzyny, do którego powstały trzy systemy LPG, różniące się ceną i zaawansowaniem konstrukcji.

Pierwszy z nich to tzw. dotrysk LPG, w którym silnik zużywa gaz i benzynę. Jest to najtańszy system zasilania LPG do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W takim przypadku w kolektorze ssącym montowane są dodatkowe wtryskiwacze, przez które podawany jest gaz w fazie lotnej. Wtryskiwacze montowane fabrycznie nadal dawkują benzynę w niewielkich ilościach, zapobiegając ich przegrzaniu. Za dawkowanie zarówno benzyny, jak i gazu odpowiedzialne jest oprogramowanie instalacji, a ich proporcje zmieniają się w zależności od obciążenia silnika.

Wtrysk bezpośredni LPG

W przypadku wtrysku bezpośredniego LPG, gdzie silnik zużywa jedynie gaz, montowana jest przerobiona fabrycznie pompa wysokiego ciśnienia benzyny, aby mogła tłoczyć również gaz. Tego typu instalacja sprawia, że możliwe jest wyłączenie zasilania benzynowego i włączenie gazu w fazie ciekłej, który podawany jest fabrycznym układem paliwowym i trafia do komór spalania wtryskiwaczami benzynowymi. Dzięki temu odpada zagrożenie przegrzaniem. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, aczkolwiek, aby z niego korzystać, należy precyzyjnie przerobić kosztowną pompę wysokiego ciśnienia paliwa.

Dotrysk LPG i wtrysk bezpośredni LPG

Istnieje jeszcze trzecia opcja, w której silnik zużywa tylko gaz, czyli instalacja zbliżona konstrukcyjnie do dotrysku LPG (dodatkowe wtryskiwacze w kolektorze ssącym), uzupełniona o układ zasilania wtryskiwaczy benzynowych gazem, służący do zabezpieczenia owych wtryskiwaczy przed zapieczeniem. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba ingerować w fabryczną pompę benzynową wysokiego ciśnienia – wtryskiwacze benzynowe podają minimalne ilości gazu w fazie ciekłej, natomiast zasadnicza dawka gazu jest podawana dodatkowymi wtryskiwaczami w fazie lotnej do kolektora ssącego.

Produkcją oraz dostarczaniem nowoczesnych kompletnych samochodowych instalacji gazowych, a także pojedynczych części i podzespołów specjalizuje się firma AG Centrum. Charakteryzują się one innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, co sprawia, że zapewniają silnikom pojazdów z instalacją LPG bardzo dobre parametry pracy oraz długą żywotność.

śr. ocena 5 / głosów 4