Czy zaciski hamulcowe można regenerować?

Spośród wszystkich elementów układu hamulcowego, zaciski hamulcowe narażone są na najbardziej nieprzyjazne warunki pracy – wysokie obciążenia, potężne tarcie powodujące wzrost temperatury oraz zanieczyszczenia z dróg. Nic dziwnego zatem, że elementy te dość szybko ulegają zużyciu i tracą swoją skuteczność, co może być dla nas fatalne w skutkach. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Regeneracja zacisków hamulcowych – czy to możliwe?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: tak, zaciski hamulcowe, podobnie jak wiele innych elementów samochodów mogą być poddawane regeneracji, w wyniku której przywrócone zostaną im ich fabryczne parametry. Co więcej: regeneracja zużytych zacisków w wielu przypadkach jest znacznie bardziej opłacalna, niż wymiana ich na nowe.

– Szczególnie dotyczy to zacisków w samochodach starszej daty – mówi przedstawiciel firmy Lauber, specjalizującej się w regeneracji układów hamulcowych – Części do takich pojazdów często nie są dostępne od ręki, należy je zamawiać, co podnosi i tak niemałe koszty. W takich przypadkach regeneracja może być nawet połowę tańsza, niż kupno i montaż nowych zacisków. Oczywiście zdarzają się sytuacje, kiedy koszt regeneracji będzie zbliżony do kupna nowych części– dzieje się tak, kiedy zaciski są bardzo zniszczone i znaczna większość ich elementów nie nadaje się do dalszej eksploatacji.

Na czym polega regeneracja zacisków?

Regeneracja zacisków hamulcowych to proces składający się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest identyfikacja wizualna i wstępne oczyszczenie ich. Następnie zaciski rozbierane są na pojedyncze części, które poddawane są dokładnemu czyszczeniu przy pomocy specjalistycznych myjek ultradźwiękowych lub ręcznych. Z oczyszczonych elementów można usunąć ślady korozji – odbywa się to przy użyciu tak zwanych śrutownic. Śrut, uderzając w komponenty z dużą prędkością odrywa rdzę i pozostałe zanieczyszczenia, jednocześnie wygładzając powierzchnię metalu. Po zakończeniu wszystkich etapów czyszczenia elementy zacisków przechodzą dokładną inspekcję techniczną, w czasie której oceniany jest ich stan. Te, które uległy nadmiernemu zużyciu lub uszkodzeniu zostają wymieniane na nowe. Niektóre z komponentów – na przykład: uszczelnienia, odpowietrzniki, tłoczki hamulcowe– są w procesie regeneracji wymieniane standardowo, gdyż ulegają one najszybszemu zużyciu. Na koniec zacisk jest poddawany testom, po przejściu kontroli jakości może zostać oddany do użytku.

Samemu czy z pomocą fachowca?

Choć zaciski można zregenerować samemu, nie poleca się takiego rozwiązania, zwłaszcza jeśli nie mamy doświadczenia mechanicznego. Proces ten wymaga dysponowania odpowiednimi sprzętami do czyszczenia komponentów zacisku, a także umiejętności oceny sprawności elementów. Pamiętajmy, że od jakości i sprawności zacisków zależy nasze bezpieczeństwo na drodze.

śr. ocena 5 / głosów 6