Na czym polega remont silników

Nadmierne zużycie silnika najczęściej spowodowane jest intensywnym użytkowaniem maszyny. Zużycie elementów silnika, przekraczające dopuszczalne granice, prowadzi do obniżenia parametrów użytkowych silnika, zwiększenia zużycia paliwa i oleju, a w przypadku zignorowania niepokojących objawów, nawet do całkowitego zniszczenia silnika. Jeżeli z naszym silnikiem zaczyna dziać się coś złego, podstawą jest prawidłowa diagnoza. Wykonanie remontu we własnym zakresie rzadko kończy się powodzeniem, zwłaszcza jeśli zabiera się za to amator. Lepiej od razu wybrać się do doświadczonego mechanika.

Podstawy remontu silnika

Remont silnika, inaczej nazywany naprawą główną, polega na przywróceniu właściwego stanu technicznego jego części, zgodnie z danymi naprawczymi. To, jak rozległy będzie remont, zależy przede wszystkim od postawionej diagnozy. Na podstawie diagnozy wstępnej możemy jedynie oszacować, co dzieje się z silnikiem.

Pełna diagnoza możliwa jest tylko po jego demontażu. Opis remontu silnika znajdziemy w książeczce obsługi i naprawy naszej maszyny – mówi nam przedstawiciel serwisu silników FAST z Walendowa. Jeżeli wymiar cylindrów mieści się w dopuszczalnych granicach, wymienia się pierścienie tłokowe i wykonuje się honowanie cylindrów.

Honowanie to metoda obróbki wygładzającej za pomocą specjalnego gładzika. Pierścienie tłokowe mogą ulec zużyciu, zapiec się w rowkach tłokowych lub pęknąć, a ich nieszczelność przyczynia się do spadku kompresji. Przez to wzrasta zużycie oleju, a silnik traci swoją moc i sprawność. Jeśli wymiary cylindrów przekraczają granice, które podane są w danych technicznych naprawy pojazdu, należy wykonać i przetaczanie. Kiedy wyjmujemy tłoki, należy sprawdzić luz między tłokami a korbowodami. Jeśli zauważymy luz, który wskazuje na nadmierne zużycie, konieczne jest skorygowanie otworów korbowodu i tłoka. Warto też przyjrzeć się, w jakim stanie jest krzywek wałka rozrządu, prowadnic zaworowych i sprawdzić szczelność kadłuba silnika.

Jak wybrać odpowiedni serwis?

Podczas remontu silnika wymienia się dodatkowo wiele innych elementów, na przykład paski klinowe, paski rozrządu, wtryskiwacze, uszczelki, czy uszczelniacze zaworowe. Doświadczony mechanik powinien nam o tym powiedzieć, zanim przystąpi do pracy, by nie zdziwiła nas cena końcowa remontu. Wybierając serwis i fachowca, nie sugerujmy się w pierwszej kolejności ceną. Wielu z nas ma taką manierę: jeśli cena jest bardzo niska, chcemy skorzystać z okazji lub odwrotnie, jeśli cena jest bardzo wysoka, zakładamy, że mamy do czynienia z prawdziwym profesjonalistą. Najlepiej jest wybrać mechanika, który ma ugruntowaną opinię w środowisku i od dłuższego czasu zajmuje się remontem silników wysokoprężnych. Zaczerpnijmy opinii wśród znajomych i w Internecie, przejrzyjmy fora związane z motoryzacją. Dopytajmy, czy serwis honoruje rękojmię na wykonaną usługę, czy daje nam możliwość wykonania naprawy gwarancyjnej. Zwróćmy uwagę na to, że fachowcy z dłuższym stażem mają spore rabaty w hurtowniach, w których można kupić części do maszyn. To niewątpliwy plus. Kiedy już zdecydujemy się na dany serwis, ustalmy z mechanikiem wstępny kosztorys i termin zakończenia naprawy. Dajmy drugie życie naszej maszynie, bo warto!