Filtry DPF w samochodach ciężarowych

Emisja spalin w samochodach ciężarowych jest bardzo istotnym problemem współczesnych czasów. Szczególnie, że coraz więcej takich samochodów porusza się po drogach. Transportują produkty i dostarczają towary, które często muszą przebyć długą drogę z punktu A do punktu B. Podniesienie ekologicznej normy emisji spalin w tego rodzaju pojazdach jest możliwe przez zainstalowanie filtrów DPF.

Czym są filtry DPF?

Filtry DPF  w samochodach ciężarowych są filtrami cząstek stałych. Ich zasadniczą rolą jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy oraz popiołu, które się na co dzień wydzielają. W celu ich działania muszą być zainstalowane w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Montowanie filtrów DPF jest konieczne, ponieważ coraz więcej krajów wprowadza zakaz wjazdu pojazdów niespełniających norm. Co więcej, za naruszenie zakazu wymierza się surowe kary.

Jak działa filtr cząstek stałych?

Kiedy wiemy już, czym jest filtr DPF, należy wyjaśnić, w jaki sposób działa. Składa się z ceramicznej struktury oraz metalowej obudowy (na kształt tłumika środkowego). Jego budowa przypomina plaster miodu, ale średnica kanalików jest większa, zaś ścianki wyróżniają się porowatością. Pory są jednak zdecydowanie mniejsze niż cząstki sadzy, dlatego mogą skutecznie je zatrzymywać. Spaliny zatem trafiają do kanalików – większe są zatrzymane wewnątrz, a mniejsze – wydostają się z układu wydechowego. Wyróżnia się suche i mokre filtry DPF – w suchych znajdują się cząsteczki tlenku gliny, ceru i platyny, w mokrych z kolei – sadza neutralizuje się w niskiej temperaturze. Do pracy wymagają płynu katalitycznego.

Czy filtry cząstek stałych mogą być problematyczne?

Wiele osób obawia się, że filtry cząstek stałych mogą być problematyczne. Czy faktycznie tak jest, a jeśli tak – w jaki sposób można temu zaradzić?

Usuwają sadzę, dlatego mogą ulegać zanieczyszczeniu, dlatego konieczne jest czyszczenie filtrów. Po zakończeniu procesu czyszczenia należy bezwzględnie wymienić olej silnikowy – komentuje nasz rozmówca z firmy Turbojulita.

Czasami może się okazać, że czyszczenie nie przynosi spodziewanych efektów. Wówczas trzeba wymienić filtr cząstek stałych na nowy – jednak to kosztowna inwestycja. Lepszym posunięciem jest wymiana na filtr regenerowany, który w niczym nie ustępuje nowemu filtrowi. Do tego, wykonanie usługi jest znacznie szybsze, ponieważ nie trzeba sprowadzać filtra, a klient jest równie zadowolony. Dlatego warto odwiedzić serwis samochodowy i dowiedzieć się o konkretne rozwiązanie oraz jego koszty.