Geometria zawieszenia. Symptomy rozregulowania i metody naprawy

Stan geometrii zawieszenia wpływa na stabilność samochodu w trakcie jazdy. Nieprawidłowa geometria prowadzi do tak niepożądanych zjawisk jak ściąganie auta na bok, nierównomierne zużycie opon czy pisk kół na zakrętach.

Jeżeli podejrzewamy, że geometria zawieszenia mogła ulec rozregulowaniu, powinniśmy niezwłocznie ją skontrolować. Do wystąpienia usterki mogą doprowadzić nawet tak niepozorne sytuacje, jak wjechanie na wysoki krawężnik czy w głęboką dziurę. Inspekcję należy też przeprowadzić po przebytej kolizji bądź wykonanych czynnościach serwisowych – np. wymianie wahacza, drążka kierowniczego czy sworznia zwrotnicy.

Kontrola serwisowa

Aby mieć pewność co do wiarygodności przeprowadzonych pomiarów, powinniśmy skorzystać z usług serwisu opon i pojazdów. Tego typu ośrodki są wyposażone w nowoczesne stanowiska diagnostyczne i specjalistyczne urządzenia. Jak wygląda kontrola geometrii zawieszenia w profesjonalnym punkcie obsługi samochodów?

Do kół pojazdu jest mocowana głowica pomiarowa, która komunikuje się z komputerem. Odczytuje on ustawienie każdego z kół względem pozostałych. To wytyczna dla mechanika, który reguluje elementy zawieszenia, osiągając właściwości geometrii rekomendowane dla danego auta – objaśnia ekspert serwisu opon i pojazdów Bus-Service Euromaster z Opola.

Geometria kół będzie poprawnie ustawiona tylko wówczas, gdy samochód przeszedł uprzednie gruntowne sprawdzenie stanu zawieszenia. Dotyczy to przede wszystkim kontroli stanu metalowo-gumowych elementów łączących wahacze z nadwoziem, sworzni wahaczy oraz drążków kierowniczych i ich końcówek.

Ile to kosztuje?

Szacowany koszt kontroli geometrii zawieszenia wynosi ok. 300 złotych. Dokładnej kwoty nie da się jednak ustalić. Jest ona uzależniona od wielu czynników, takich jak konstrukcja samochodu (serwis pojazdów z regulowaną przednią osią jest tańszy, od serwisu modeli z regulowanymi osiami przednią i tylną) czy wyposażenie w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (po regulacji geometrii jest konieczna jego ponowna kalibracja). Generalnie jednak, na serwisie nie wolno oszczędzać. Nieprawidłowa geometria zawieszenia rodzi ryzyko dalszych usterek, a ponadto stwarza zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. To sytuacja, której powinniśmy unikać – dla dobra własnego oraz innych uczestników ruchu.