Mercedes GLA – kompaktowość w wersji ulepszonej

Mercedes Klasy A jeszcze do niedawna wzbudzał szereg kontrowersji. Miłośnicy motoryzacji zażarcie dyskutowali na temat jego funkcjonalności, wytykając udziwnienia stylistyczne i niewielki rozmiar wnętrz. Inżynierowie ze Stuttgartu zamknęli usta krytyków w najlepszy możliwy sposób, wypuszczając na rynek ulepszoną Klasę A. W ten sposób narodziła się nowa jakość Mercedesa – kompaktowy model GLA.

mercedes-gla

Klasa A zyskuje drugi oddech

Mercedes od zawsze słynął z produkcji solidnych i wygodnych samochodów. Użytkownicy aut tej marki przyzwyczaili się do wszechobecnego luksusu, przejawiającego się w przestronności wnętrz, eleganckiej sylwetce i dobrych właściwościach jezdnych. Uruchomiona w 1997 r. nowa linia pojazdów – Klasa A, oczywiście spełniała w dużej mierze wszystkie te standardy, zaskakiwała jednak zastosowanymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Auto w formie miejskiego minivana było dość małe, kontrowersyjne stylistycznie, a w dodatku nietypowo napędzane – na przód, a nie na tył. Z tych i innych przyczyn, Klasa A nigdy nie stała się sprzedażowym hitem, budząc mieszane uczucia wśród fanów czterech kółek.

Oczywiście inżynierowie Daimlera zdawali sobie sprawę z niekorzystnego obrotu spraw, podejmując wysiłki nad ,,reanimacją” swojej kompaktowej linii. Ich prace przyniosły owoce w 2013 r. To wówczas zadebiutowała III generacja Klasy A, znana właściwie jako model GLA. Nowe auto stało się pełnoprawnym przedstawicielem klasy miejskich crossoverów, a jego gabaryty, stylistka i wyposażenie przywodziły na myśl samochody z segmentu C. Tym samym dotychczasowa Klasa A zyskała ,,drugi oddech” i zaczęła być postrzegana w zupełnie innym świetle.

Kompromis między jazdą miejską i terenową

Mimo stylistycznego upodobnienia do aut terenowych, Mercedes GLA w swojej podstawowej wersji posiada napęd na przednią oś. Przednie zawieszenie to konstrukcja złożona z kolumn MacPhersona wraz z wahaczem poprzecznym. Ponadto, w celu lepszego prowadzenia, na tyle pojazdu zaimplementowano układ z wahaczami poprzecznymi i wzdłużnymi. Taka konfiguracja sprawia, że samochód świetnie sprawdza się w podróży po miejskich asfaltowych drogach, a także drogach wiejskich o większych nierównościach. Trudno tu mimo wszystko mówić o właściwościach typowo terenowych. Stosunkowo wysoki prześwit chroni przed uszkodzeniem podwozie i silnik, jazda na miękkim i wilgotnym podłożu nie jest jednak wskazana.

Dla osób, chcących użytkować model GLA na szczególnie wymagających nawierzchniach, projektanci przygotowali wersję z napędem 4MATIC. ,,Dzięki napędowi 4MATIC dochodzi do rozdziału siły napędowej w taki sposób, aby w danym momencie pracowały koła szczególnie wymagające ruchu. Mechanizm dzieli siłę w stosunku od 100 do 50% na oś przednią oraz od 0 do 50% na oś tylną. Przeniesienie napędu odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierowcy – objaśnia ekspert serwisu mercedes4matic.pl.

Na terenie o szczególnie ciężkich warunkach terenowych można też korzystać z systemu jazdy terenowej Offroad.

Wewnątrz i na zewnątrz

Wykonanie Mercedesa GLA stoi na bardzo wysokim poziomie. Wnętrze to typowy ,,daimlerowski” luksus – wyściełanie skórą i alcantarą, obecność poduszek powietrznych, klimatyzacji, elektrycznego sterowania lusterkami i szybami, komputera pokładowego, systemu audio, elektrycznego hamulca postojowego i wielu innych udogodnień.

Co znajdziemy pod maską? Wersji silnikowych mamy do dyspozycji pięć. Trzy benzynowe – od podstawowej jednostki 1,6 o mocy 156 KM, przez jednostkę dwulitrową 210 KM, po sportową wersję z czterocylindrowym silnikiem 360 KM – oraz dwa turobodiesle z bezpośrednim wtryskiem (oba 2,2 l pojemności, o mocy odpowiednio 136 i 170 KM). Świetne osiągi to głównie zasługa turbodoładowania, a także wysokociśnieniowego wtrysku paliwa, za który odpowiadają wtryskiwacze piezoelektryczne. Mercedes kładzie nacisk również na zmodernizowany proces spalania, który poprawia wydajność silnika. A wszystko po to, aby model GLA służył swoim kierowcom jak najlepiej, stanowiąc nową jakość na rynku miejskich crossoverów.