Miasto przyjazne pieszym

Planowanie miasta to skomplikowany proces. Trzeba wziąć pod uwagę wiele różnych aspektów, również związanych z komunikacją. Należy jednak pamiętać, że ciągi komunikacyjne projektuje się nie tylko dla pojazdów kołowych lub szynowych, ale także dla pieszych.

Ruch pieszy pomimo tego, że powszechny, bywa niedoceniany, zwłaszcza w kontekście planowania urbanistycznego. Będąc młodą i sprawną osobą, nie dostrzegamy barier urbanistyczno–architektonicznych, ale stają się one problemem dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców przemieszczających się z dzieckiem na wózku. Chociaż coraz częściej spotkać można obniżone krawężniki czy windy dla niepełnosprawnych, to problem powstaje również, gdy mieszkańcy domagają się ograniczenia ruchu samochodowego w określonej dzielnicy lub zamiany ulicy w deptak.

Projektowanie przestrzeni przyjaznej pieszym

Stworzenie przestrzeni publicznej, która jest przyjazna pieszym, to jednocześnie zwiększenie ich bezpieczeństwa i komfortu życia. Umożliwienie dojazdu samochodem do każdego punktu miasta jest szkodliwe nie tylko dla środowiska, ale również dla osób zamieszkujących na danym terenie. W Europie brak aktywności fizycznej jest przyczyną około miliona zgonów rocznie. Warto zauważyć, że chodzenie jest najtańszą i najbardziej dostępną formą ruchu. Austria jest jednym z pierwszych krajów stawiających na promocję ruchu pieszych. W stolicy tego państwa udział podróżowania na własnych nogach stanowi 28% wszystkich form przemieszczania.

Miasto przyjazne zachęca do podróżowania na krótkich dystansach bez samochodu, pieszo lub na rowerze. Przemieszczanie się na własnych nogach lub komunikacją miejską wpływa nie tylko na zdrowie mieszkańców, ale także zmniejsza zanieczyszczenie środowiska. W Europie za miasto najbardziej przyjazne pieszym i rowerzystom uważana jest Kopenhaga. Aby zachęcić mieszkańców stolicy Danii do zmiany samochodu na nogi lub dwa kółka, wiele ulic przerobiono na place miejskie i deptaki, zaopatrzone w infrastrukturę miejską, jak siedziska betonowe, ławki, kosze oraz nowe tablice z nazwami ulic. Efekt takiego przeobrażenia to wzrost osób spędzających czas w centrum miasta – w ciągu 20 lat ich liczba zwiększyła się czterokrotnie.

Bezpieczeństwo pieszego

Kluczowym zagadnieniem dla ruchu pieszego jest bezpieczeństwo. W państwach, gdzie piesi są uznawania za równorzędnych uczestników ruchu, liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych jest znacznie niższa niż w krajach, gdzie do bezpieczeństwa pieszych nie przykłada się tak dużej wagi. Najlepiej pod tym względem wypada Holandia, gdzie na milion mieszkańców ginie trzech pieszych. Średnia europejska to 11,3. W Polsce śmiertelność pieszych jest bardzo wysoka – wynosi 29,6.

Bezpieczeństwo pieszych można poprawić, budując między innymi ulice w sposób uniemożliwiający szybkie poruszanie się samochodów, a także stosowanie ograniczeń prędkości. Kolejna sprawa to wzmocnienie statusu pieszego przez wprowadzenie prawa zapewniającego bezwzględne pierwszeństwo pieszych na i przed przejściem dla pieszych.

Inwestycja w poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz tworzenie przestrzeni, w których mogą oni się przemieszczać oraz wypoczywać sprawia, że miasto zyskuje nie tylko czystsze powietrze i środowisko, ale również rozbudowaną infrastrukturę, więcej sklepów, restauracji oraz barów.

Sprawdź więcej na: http://www.komserwis.pl/pl/produkty/tablice-informacyjne.html