Na czym polega wyważanie kół?

Za każdym razem, gdy opony są zdejmowane z obręczy, przed ich ponownym montażem konieczne jest wyważenie. Oznacza to, że wyważenie kół zawsze musi towarzyszyć sezonowej wymianie opon. Ale czy to wystarczy? Okazuje się, że nie. Ponieważ w trakcie eksploatacji, w kontakcie z nawierzchnią jezdni bieżniki opon nieuchronnie zużywają się, wyważanie kół zaleca się przeprowadzać średnio co 5 tys. przejechanych km.

Po co wyważać koła?

Proces wyważania ma na celu równomierne rozłożenie masy felg i opon wokół osi obrotu koła w taki sposób, by jego środek ciężkości pokrywał się ze środkiem obrotu. Mówiąc prościej, z dobrze wyważonym kołem mamy do czynienia w sytuacji, gdy po zamontowaniu na osi pojazdu masa koła rozkłada się równomiernie wokół jego własnej osi.

Złe wyważenie kół, czyli ich niedoważenie, niesie za sobą szereg przykrych konsekwencji dla kierowcy. Po pierwsze, niedoważone koła tracą swoje właściwości trakcyjne, co przekłada się na spadek bezpieczeństwa jazdy. Po drugie, złe wyważenie kół obniża komfort jazdy.

W przypadku niedoważenia na przedniej osi, przy prędkości powyżej 100 km/h kierowca zacznie odczuwać wyraźne drgania kierownicy. Natomiast niedoważenie tylnych kół powoduje wibracje karoserii, a nawet zarzucanie tylnej części samochodu podczas pokonywania zakrętów – mówi ekspert z firmy DARKOMP.

Efektem jazdy na niewyważonych kołach będzie nie tylko obniżony komfort prowadzenia samochodu i zwiększone ryzyko utraty kontroli nad nim. Nawet kierowcy, którzy nie rozwijają dużych prędkości dostrzegą rezultaty niedoważenia kół – bieżniki opon będą zużywać się nierównomiernie, a jeździe będzie towarzyszył niejednostajny szum.

Jak wyważyć koła w samochodzie?

Z usługi wyważania kół kierowcy mogą korzystać w zakładach wulkanizacyjnych i większości warsztatów samochodowych. Samodzielne wyważenie kół nie jest możliwe chociażby ze względu na brak profesjonalnego wyposażenia, jakie znajdziemy wyłącznie w specjalistycznych warsztatach.

Wulkanizatorzy i mechanicy samochodowi w swoich zakładach posługują się specjalnymi urządzeniami – wyważarkami do kół. Wyważarka to maszyna badawcza, służąca do wyważania, czy też wyrównoważania mas układów wirujących, w tym przypadku konkretnie kół jezdnych. Użycie wyważarki pozwala na dokładne określenie lokalizacji niewyważenia.

Ustaliwszy miejsce na kole, które wymaga doważenia, mechanik bądź wulkanizator sięga po ciężarek równoważący. Ogólna zasada mówi o tym, że waga ciężarków na jednym z boków koła nie powinna przekraczać 60 g. Dlatego w sytuacji, gdy taki ciężar obciążników nie jest wystarczający do zrównoważenia masy wokół obrotu koła, stosuje się optymalizację.

Optymalizacja wyważenia kół polega na modyfikacji ułożenia opony względem felgi w taki sposób, by najcięższy punkt felgi znajdował się naprzeciw najcięższego punktu opony. Taki zabieg sprawia, że masy te nie będą się sumować, ale wzajemnie znosić.

śr. ocena 5 / głosów 5