Najczęstsze usterki układów elektronicznych

Nowoczesne samochody naszpikowane są elektroniką. Dzięki postępowi możliwe jest wykorzystywanie szeregu czujników, które kontrolują pracę układów samochodowych. Zbierają one informacje o warunkach pracy silnika. Informacje te przekazywane są do jednostki sterującej, która ma wpływ na parametry spalania paliwa w cylindrze. Nowoczesne silniki nie mają już gaźników, których funkcję przejął komputerowy układ sterowania.

usterki-ukladow-elektronicznych

Samodiagnoza – czujniki

Narzędzia elektroniczne, które sterują systemem wtryskowo-zapłonowym, są wyposażone w pamięć diagnostyczną. Rejestruje ona usterki, które wykrywane są przez szereg czujników. Gdy następuje podejrzenie nieprawidłowości w pracy silnika, kierowca zwykle dowiaduje się o tym fakcie dzięki komunikatowi pojawiającemu się na desce rozdzielczej. Producenci stosują najczęściej czujniki indukcyjne lub czujniki Halla, które wskazują położenie wałków rozrządu i wału korbowego. Gdy czujniki ulegają awarii, silnik nie zostaje uruchomiony, ponieważ jednostka sterująca nie ma możliwości, by określić położenie tłoków w cylindrach. Czasem awarie czujników powodują niewłaściwą pracę motoru lub gaśnięcie silnika tuż po jego włączeniu.

Praca silnika w trybie awaryjnym

Jednym z najistotniejszych czujników w samochodzie jest czujnik masy powietrza. Montowany jest on między przepustnicą a filtrem powietrza. Rejestruje on gęstość powietrza, które trafia do silnika. Musi mieć ono odpowiednią zawartość tlenu, by spalanie paliwa przebiegało prawidłowo. Gdy czujnik wskazuje niewłaściwy przepływ powietrza lub zawartość tlenu jest zbyt mała, uruchamiana jest praca silnika w trybie awaryjnym. Miernik przepływu powietrza jest jednym z bardziej wrażliwych elementów samochodowej elektroniki, ponieważ jest mało odporny na zanieczyszczenia – dowiadujemy się w Auto Perfekt Mulak z Lublina.

Delikatny jest również czujnik, który informuje układ sterujący o temperaturze panującej w silniku. Na podstawie tych parametrów, komputer pokładowy może obliczyć czas trwania wtrysku oraz moment zapłonu. Umożliwia to także ustawianie przepustnicy. Gdy czujnik pracuje nieprawidłowo, nasz samochód zużywa więcej paliwa. Możemy też mieć problem z uruchomieniem lekko wystudzonego silnika.

Czujnik położenia przepustnicy

Służy do przekazywania informacji na temat aktualnego położenia i prędkości przestawiania przepustnicy. Gdy ulega uszkodzeniu, czujnik przesyła także informacje o obciążeniu silnika lub zanieczyszczeniu przepustnicy. Niewłaściwe funkcjonowanie czujnika może powodować szarpanie przy przyspieszaniu. Wykorzystywana jest wówczas zastępcza wartość, która obliczana jest przez jednostkę sterującą.