Kiedy należy wymienić komplet sprzęgłowy w samochodzie?

Sprzęgło to zespół elementów, który łączy wał napędowy i napędzany w celu przeniesienia na ten drugi momentu obrotowego. Dzieje się tak za każdym razem, gdy zmieniamy bieg, czyli dziesiątki lub wręcz setki razy w ciągu jazdy – co oznacza, że prędzej czy później się zużyje i trzeba będzie je wymienić. Po czym poznać, że nadszedł ten moment?

Co nieco o sprzęgłach

Sprzęgła samochodowego, które łączy silnik ze skrzynią biegów, używa się w celu rozłączania przekładni oraz wału wyjściowego jednostki napędowej, co z kolei ma umożliwić na płynną zmianę przełożenia lub zatrzymanie pojazdu. Jego używanie jest wymuszone pośrednio poprzez charakterystykę motoru spalinowego. Ta wymaga jednak zastosowania skrzyni biegów, która to z kolei potrzebuje połączenia z silnikiem właśnie poprzez sprzęgło. Bez niego samochód gasłby na postoju, a zmiana przełożeń nie byłaby możliwa, lub byłaby bardzo destrukcyjna dla całego układu napędowego. Warto nadmienić, iż istnieje wiele rodzajów i klasyfikacji sprzęgła. Jednym z podstawowych podziałów jest ten, który rozróżnia konstrukcje rozłączne i nierozłączne. Do tych drugich zaliczamy m.in. sprzęgło Kardana, które również występuje w pojazdach.

Kiedy należy wymienić sprzęgło?

Kiedy sprzęgło będzie się nadawało do wymiany, doświadczymy jednego lub kilku objawów. Nawet jeśli nie będzie nam to mocno przeszkadzało w jeździe, to z wymianą zużytego sprzęgła nie powinniśmy zwlekać. Dobra wiadomość jest taka, że sprzęgła rzadko psują się niespodziewanie. Najczęściej po prostu z czasem coraz gorzej pracują. Dzięki temu możemy to zauważyć, zanim zużycie będzie duże i spowoduje uszkodzenia. Pierwsze sygnały wskazujące na kiepski stan sprzęgła to najczęściej:

  • problemy z włączaniem pierwszego i wstecznego biegu;
  • wyraźne wibracje w czasie naciskania pedału sprzęgła;
  • wyczuwalny opór podczas wciskania pedału sprzęgła;
  • sprzęgło „biorące” jest albo bardzo nisko, bądź wręcz przeciwnie  od razu, po lekkim naciśnięciu pedału;
  • przy włączonym biegu zaraz po mocniejszym wciśnięciu gazu samochód nie przyspiesza, mimo, iż obroty silnika rosną;
  • kłopoty z płynnym ruszaniem.

Żaden z powyższych symptomów nie musi od razu świadczyć o tym, że to akurat sprzęgło wymaga wymiany. Przyczyna może okazać się bardziej błaha, jak np. zapowietrzony układ hydrauliczny sterujący sprzęgłem – jednak z pewnością nie można takich objawów bagatelizować. Należy udać się wtedy do dobrego warsztatu, np. serwisu P’mix Moto Punkt i sprawdzić, co się dzieje.