Naprawa bezgotówkowa autokarów w świetle przepisów

Gdy dochodzi do kolizji, naprawy pojazdu poszkodowanego są opłacane przez ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia drogowego. Można wybierać między gotówkową i bezgotówkową naprawą. Dotyczy to też autokarów. Co przepisy mówią o bezgotówkowych naprawach autokarów i na czym polega ta procedura? Czy jest korzystniejsza od tradycyjnej gotówkowej likwidacji szkody?

Na czym polega bezgotówkowa naprawa autokarów?

Bezgotówkowa naprawa jest jednym ze sposobów na likwidację szkody komunikacyjnej. Sprawca kolizji jest obciążany kosztami naprawy uszkodzonego pojazdu, a środki na ten cel pochodzą z jego polisy OC.

W wariancie gotówkowym poszkodowany zwraca się do ubezpieczyciela sprawcy o odszkodowanie, którego wysokość jest szacowana na podstawie udokumentowanych szkód. Dokumentację uszkodzeń pojazdy mogą sporządzić obie zainteresowane strony, a także policjanci wezwani na miejsce zdarzenia. Najbardziej miarodajna jest jednak ocena serwisu, któremu powierzono diagnostykę uszkodzonego w kolizji auta. Wszystkie zgromadzone informacje są przesyłane do towarzystwa ubezpieczeniowego, a następnie poszkodowany czeka na decyzję i wypłatę odszkodowania.

Bezgotówkowa naprawa autokarów skraca procedurę do niezbędnego minimum – mówi specjalista z Bus Service. – Polega ona na tym, że serwis współpracujący z towarzystwem ubezpieczeniowym wykonuje naprawę, a następnie zwraca się do ubezpieczyciela o zwrot jej kosztów. W ten sposób naprawa jest przeprowadzana praktycznie od ręki. W przypadku busów jest to szczególnie ważne, bo każdy dzień, kiedy bus nie kursuje, to straty finansowe. To rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą mieć problem szybko z głowy i wolą sprawny pojazd niż gotówkę otrzymywaną na konto.

Zalety bezgotówkowej naprawy autokarów

Naprawy bezgotówkowe są coraz chętniej wybieraną formą likwidacji szkody po zdarzeniu drogowym. Nic dziwnego, zważywszy na fakt, że to rozwiązanie ma wiele zalet:

  • Mniej formalności. Ponieważ serwis kontaktuje się bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym, poszkodowany nie musi sobie zaprzątać głowy papierologią. Serwis bierze na siebie: oględziny, przygotowanie pełnej dokumentacji, sporządzenie kosztorysu, zamówienie części, naprawę pojazdu oraz ściągnięcie należności.
  • Szybka likwidacja szkody. W wariancie tradycyjnym poszkodowany musi czekać na wypłacenie odszkodowania. Jeśli nie może naruszyć budżetu i pokryć kosztów naprawy z własnej kieszeni, jest pozbawiony sprawnego pojazdu. Naprawa bezgotówkowa nie wymaga wykładania pieniędzy przez poszkodowanego ani czekania na przelew z towarzystwa ubezpieczeniowego. Po prostu naprawiasz i jeździsz!
  • Wysokość odszkodowania adekwatna do uszkodzeń. Środki pochodzące z polisy sprawcy pokrywają cały koszt naprawy pojazdu, ponieważ wycena szkody leży po stronie serwisu współpracującego z ubezpieczycielem. Nie ma więc mowy o zaniżaniu wartości odszkodowania – pieniędzy jest dokładnie tyle, ile trzeba, aby przywrócić sprawność autokarowi.
śr. ocena 5 / głosów 5