Opony wielkogabarytowe OTR. Charakterystyka

Opony to jeden z najważniejszych elementów układu sterowniczego każdego pojazdu samochodowego. To właśnie od opon w dużej mierze zależy bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Im większy pojazd, tym większe wymagania w stosunku do ogumienia. Opony przeznaczone do montażu w dużych pojazdach o zastosowaniu przemysłowym w znaczącym stopniu różnią się od opon stosowanych w autach osobowych. Zbiorczo nazywa się je oponami OTR.

opony-OTR

Czym są opony OTR?

Skrót OTR pochodzi od angielskiego zwrotu Off The Road, czyli poza drogą.

Wbrew powszechnemu przekonaniu nie są to opony stosowane wyłącznie w trudnych warunkach terenowych – mówi przedstawiciel firmy Magna Tyres PolansZalicza się do nich wszelkiego rodzaju ogumienie przemysłowe, wykorzystywane poza drogami, a więc między innymi w maszynach budowlanych i przemysłowych czy w pojazdach do obsługi portów i terminali przeładunkowych. Oczywiście do każdej maszyny powinien być dobrany odpowiedni rodzaj opon – poszczególne modele różnią się między innymi rozmiarami, rzeźbą bieżnika oraz parametrami technicznymi.

Czym charakteryzują się opony OTR?

Z terminem OTR najpowszechniej kojarzone są opony przeznaczone do pracy w trudnych warunkach terenowych – wyposażane są w nie wszelkiego rodzaju maszyny budowlane, takie jak ładowarki, wozidła, dźwigi. Opony tego typu muszą odznaczać się:

  1. Odpowiednim ukształtowaniem bieżnika – maszyny i pojazdy wykorzystywane na placach budowy czy w kopalniach odkrywkowych muszą zachować manewrowość w dużo trudniejszych warunkach, niż na płaskiej drodze. Zadaniem bieżnika jest zagwarantowanie odpowiedniej trakcji opony
  2. Nośność – czyli odporność na obciążenia. Te w przypadku maszyn budowlanych są znacznie większe, niż w samochodach osobowych czy ciężarowych. Wysoka nośność opony zapewnia odporność na odkształcenia spowodowane obciążeniem
  3. Wytrzymałość – poza wysokimi obciążeniami, opony narażone są na mechaniczne uszkodzenia w kontakcie z elementami otoczenia, na przykład ostrymi krawędziami kamieni. Opony OTR wykazują wysoką odporność na tego typu urazy i wszelkie powierzchowne uszkodzenia nie mają wpływu – jak może mieć to miejsce w przypadku opon osobowych – na dalszą eksploatację. Podobnie jak wszystkie inne typu ogumienia również opony OTR można poddawać naprawom w przypadku pojawienia się poważnych uszkodzeń, nawet kilkunastocentymetrowych.

Opony diagonalne i radialne

Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje opon OTR – diagonalne i radialne. Różnią się one pod względem konstrukcji, przede wszystkim rozkładu materiału z jakiego wykonane są nici osnowy. W oponach radialnych umieszczone są one względem siebie równolegle – w diagonalnych krzyżują się pod kątem od 20 do 40 stopni od płaszczyzny symetrii. Rozkład nici osnowy w dużym stopniu wpływa na właściwości opony. Ogumienie radialne, w szczególności całostalowe, aktualnie dominuje na rynku opon OTR, podobnie zresztą jak w przypadku innego rodzaju ogumienia, wypierając technologię diagonalną. Dzieję się tak dlatego, że opony radialne oferują bardzo wiele cech niedostępnych dla opon tradycyjnych. Po pierwsze, między osnową a bieżnikiem znajdują się dodatkowe warstwy opasania stalowego mające na celu wzmocnienie i usztywnienie czoła. Nici kordu nie krzyżują się, co skutkuje zmniejszeniem oporów toczenia opony, z kolei większa elastyczność, boków będąca wynikiem zastosowania linek o mniejszej średnicy, sprawia, że opona ma lepszy kontakt z nawierzchnią. Oznacza to mniejszy opór toczenia, mniejsze zużycie paliwa, większą przyczepność i większy komfort jazdy przy większych prędkościach.

śr. ocena 5 / głosów 5