Płyny eksploatacyjne w samochodzie. Charakterystyka

Jednym z podstawowych zadań podczas egzaminu na prawo jazdy jest określenie poziomu poszczególnych płynów eksploatacyjnych. Zatem każdy, nawet mało doświadczony kierowca, teoretycznie powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie dla funkcjonowania samochodu ma obecność płynu chłodzącego czy hamulcowego. W praktyce okazuje się, że nie wszyscy przywiązują do tych detali wystarczająco dużą wagę.

plyn-samochodowy

Dobry kierowca nie tylko doskonale radzi sobie na drodze, ale też potrafi dbać o samochód. Jednym z najważniejszych elementów troski o auto jest pilnowanie odpowiedniego stanu płynów eksploatacyjnych i ich okresowa wymiana. Wszelkie zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować poważnymi awariami, niekiedy prowadzącymi nawet do wypadku.

Charakterystyka płynu chłodniczego

W samochodowych układach chłodzenia stosuje się płyny chłodnicze, które cechują się wyższą od wody temperaturą wrzenia i niższą krzepnięcia. Płyny chłodnicze produkuje się na bazie glikolu propylenowego lub etylenowego, a poszczególne odmiany różnią się od siebie nie tylko składem, ale i przeznaczeniem.

Niektóre płyny chłodnicze zawierają domieszki zapobiegające korozji, odkładaniu się kamienia kotłowego czy pienieniu się płynu. Jeszcze inne dodatki służą zmniejszeniu oddziaływania płynu chłodniczego na elementy układu wykonane z gumy.

Na podstawie zawartości dodatków zbudowano klasyfikację płynów chłodniczych. W starszych silnikach zaleca się stosowanie płynów chłodniczych z dodatkami krzemianowymi (IAT), zaś w nowszych te z dodatkami organicznymi (OAT) bądź hybrydowe (HOAT).

Przeciętna gęstość standardowego płynu chłodniczego wynosi ok. 1,070-1,080 g/cm³, temp. zamarzania ok. -35oC, wrzenia >106oC, a pH zamyka się w przedziale 7,5-8,5. Ponieważ płyny  chłodnicze są szkodliwe dla człowieka, dla odróżnienia od alkoholu etylowego często są barwione. Intensywny kolor płynu pozwala też łatwiej zlokalizować ewentualne przecieki.

Charakterystyka płynu hamulcowego

Niezwykle istotny dla bezpieczeństwa jazdy samochodem jest płyn hamulcowy, który przenosi ciśnienie hydrauliczne w układzie hamulcowym. W jego składzie zazwyczaj znajduje się mieszanina glikoli etylenowych, eterów alkilowych, estrów boranowych oraz polipropylenoglikoli z rozmaitymi dodatkami.

Dokładne wymagania wobec samochodowych płynów hamulcowych opisują normy ISO 4925, SAE J 1703 oraz FMVSS. Odnoszą się one do parametrów takich jak temperatura wrzenia płynu, skłonność do zmiany lepkości pod wpływem wahań temperatur i ściskliwość (powinna być minimalna). Co ważne, płyny hamulcowe z oferty Buwar mają działanie antykorozyjne, co dodatkowo chroni metalowe elementy układów hamulcowych.

Charakterystyka płynu do spryskiwaczy

Właściciele samochodów nie powinni też bagatelizować znaczenia płynu do spryskiwaczy. Płyn do spryskiwaczy ułatwia usuwanie zabrudzeń z szyb auta przy pomocy wycieraczek, a jego brak może prowadzić do poważnego pogorszenia widoczności w niesprzyjających warunkach pogodowych.

W zależności od pory roku zaleca się stosowanie płynu letniego lub zimowego. Zimowy płyn do spryskiwaczy charakteryzuje się bardzo dużą zawartością alkoholu, co zapobiega jego zamarzaniu, a także ułatwia rozpuszczanie lodu zalegającego na szybie np. po dłuższym postoju.

śr. ocena 5 / głosów 5