Czy pogłębianie bieżnika jest opłacalne i bezpieczne?

Opony, które nakładane są na samochody, zwłaszcza ciężarowe, nie należą do najtańszych, dlatego coraz częstszym sposobem na przedłużenie ich żywotności staje się regeneracja. Można jej dokonać poprzez pogłębianie rzeźby bieżnika. W tym artykule wyjaśnimy, na czym ono polega, podamy zalety takiego rozwiązania i przekonamy, że jest opłacalne oraz bezpieczne.

W jaki sposób wykonuje się pogłębianie bieżnika opony?

Pogłębianie bieżnika wykonuje się poprzez wycięcie warstwy gumy, która znajduje się pod fabrycznym wzorem bieżnika. Dzięki temu zabiegowi przywraca się właściwości jezdne opony, które technologicznie są przystosowane do wielokrotnej regeneracji. Na etapie projektowania producenci ustalają taką warstwę gumy, która bez ryzyka obniżenia wytrzymałości opony będzie mogła zostać poddana pogłębianiu bieżnika i jedynie ona może być nacinana.

Proces pogłębiania bieżnika zaczyna się od usunięcia warstwy gumy, która znajduje się pod bieżnikiem. Ważne, aby opona posiadała na ściance bocznej oznaczenie „Regroovable”, a producent dokładnie określił, jaka jest dopuszczalna głębokość wycięcia, która wiąże się z mechanicznymi zasadami eksploatacji opony. Zazwyczaj producenci oferują ogumienie o płytszym bieżniku, aby optymalnie wykorzystać opony i pozwolić na jego pogłębienie, gdy ulegnie częściowemu zużyciu. Odtworzenie oryginalnego zarysu bieżnika będzie najłatwiejsze w przypadku zużycia bieżnika opony do 2-4 mm głębokości. Do określenia dopuszczalnej głębokości służą również wskaźniki TWI, które są umieszczone w oznakowanych miejscach bieżnika.

Pogłębianie bieżnika wykonuje się ręcznie dzięki specjalnemu narzędziu. Mogą je jednak przeprowadzić fachowcy posiadający specjalistyczną wiedzę. Nowe rowki (przede wszystkim obwodowe, rzadziej poprzeczne) są wycinane za pomocą podgrzanego elektrycznie i zaokrąglonego ostrza – uzyskany wzór nie musi być taki sam, jak pierwotny.

Zalety i bezpieczeństwo pogłębiania bieżnika

Poddanie opon procesowi pogłębiania bieżnika zwiększa przyczepność ogumienia przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, przywraca głębokość rowków bieżnika, co wydłuża żywotność opony, a także pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd nawet do 2 litrów na 100 kilometrów.

Pogłębianie bieżnika obniża również zużycie paliwa, zmniejsza ilość zużytych opon i negatywne oddziaływanie na środowisko oraz obniża emisję CO2 – wymienia specjalista z profesjonalnego mobilnego serwisu opon Pneumaster.

Jak wygląda kwestia bezpieczeństwa pogłębiania bieżnika? Proces jego wykonywania jest dopuszczony przez przepisy europejskie i ustawodawstwo poszczególnych krajów Europy, również kodeks drogowy naszego kraju. Pogłębianie bieżnika jest również rekomendowane przez ETRTO, czyli Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Felg oraz AFNOR (Francuskie Stowarzyszenie Normalizacyjne) i dotyczy opon do samochodów ciężarowych, osobowych oraz motocyklowych pod warunkiem posiadania na ściance bocznej oznaczenia „Regroovable” lub symbolu „U”.