Przeniesienie napędu w motocyklach. Przegląd dostępnych rozwiązań

Przeniesienie napędu w motocyklach może odbywać się na kilka różnych sposobów. Wiele zależy od zastosowanej konstrukcji mechanicznej. Wyróżniamy trzy główne typy przeniesienia napędu – przy pomocy łańcucha, wału Kardana bądź paska zębatego.

System łańcuchowy

Systemy łańcuchowe stanowią jedną z najbardziej rozpowszechnionych konstrukcji przenoszenia napędu. Główną cechą tego rozwiązania jest lekkość, niewielki stopień awaryjności (usterki i zużycia łańcucha rzucają się w oczy i łatwo je zdiagnozować) oraz niska generacja strat przy przenoszeniu napędu. Wydajność łańcucha w sporej części zależy od jego konstrukcji. Łańcuchy bezoringowe są najmniej trwałe, za to nie stawiają żadnych oporów. Łańcuchy typu o-ring, x-ring czy z-ring są natomiast trwalsze, ale też stawiają znaczniejszy opór. Prostota i praktyczność napędów łańcuchowych sprawia, że spotykamy je w połączeniu z zębatkami w większości współczesnych motocykli, zwłaszcza sportowych. W zasadzie jedyną wadą korzystania z łańcucha jest konieczność częstego serwisowania, smarowania, mycia czy naciągania– zauważa ekspert firmy Abacus Motorcycle Rental, świadczącej usługi wypożyczania wysokiej klasy motocykli i skuterów miejskich.

Wał Kardana

W odróżnieniu od łańcucha, wał Kardana to rozwiązanie o wiele czystsze, nie wymagające bezpośredniej obsługi i serwisowania. Obowiązkiem użytkownika motocykla jest jedynie regularna wymiana oleju przekładniowego – co kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Czynność tę i tak jednak wykonujemy u mechanika, w ramach cyklicznych przeglądów. Znaczącą wadą wału jest trudność w wykryciu usterki – często pojawia się ona niespodziewanie, a występujące odgłosy i nadmierne grzanie bywa bagatelizowane, zwłaszcza przez mniej doświadczonych motocyklistów. Swoistym – i to dosłownym – obciążeniem wału jest też jego waga. Niektórzy producenci próbują zaradzić temu problemowi, implementując konstrukcje wału z monowahaczami, choć to wciąż mniej praktyczne rozwiązanie, niż monowahacz z napędem łańcuchowym. Obecnie, przeniesienie napędu przy pomocy wału spotykamy przede wszystkim w motocyklach marki BMW. Z technologii wału Kardana korzysta też wiele motocykli stosowanych w turystyce dalekodystansowej – dodaje specjalista Abacus Motorcycle Rental.

Pasek zębaty

Pasek zębaty to rozwiązanie łączące zalety łańcucha oraz wału Kardana. Jest lekkie, proste i czyste. Niestety okazuje się, że zasada ,,złotego środka” nie znajduje tu zastosowania. Pasek ma bowiem także dość istotne ograniczenia. Przede wszystkim, nie sprawdza się w motocyklach o dużej mocy. Bywa, że po prostu się na nich ślizga, czy wręcz zrywa. Koszt wymiany paska jest z kolei nie mniejszy, niż tradycyjnego łańcucha. Z tego względu, sporo producentów motocykli rezygnuje z implementacji pasków zębatych. W większości modeli – także motocykli wypożyczanych – znajdziemy pozostałe dwie konstrukcje przenoszenia napędu. Pewien wyjątek stanowią cruisery, gdzie czystość przekazywania napędu stanowi sprawę absolutnie priorytetową, a generowana moc nie jest aż tak imponująca. Tam pasek zębaty spotykamy zdecydowanie częściej.