Rodzaje opon do wózków widłowych

Wózki widłowe – podobnie jak inne kołowe pojazdy mechaniczne – muszą być zaopatrzone w odpowiednie ogumienie. Opony powinny umożliwiać bezpieczne i precyzyjne przemieszczanie z uwzględnieniem częstych zmian kierunku jazdy, gwałtownych manewrów, przyspieszania oraz hamowania.

Wyróżniamy kilka typów ogumienia do wózków widłowych. Do najczęściej spotykanych należą opony pneumatyczne, superelastyczne oraz amortyzujące.

Opony pneumatyczne

Ogumienie pneumatyczne stosuje się wszędzie tam, gdzie zagrożenie uszkodzenia opony jest naprawdę znikome. Widywane w dwóch wariantach – diagonalnym oraz radialnym. Pierwszy z nich to wielowarstwowa konstrukcja zapewniająca przyzwoitą stabilność i odporność na uszkodzenia, zwłaszcza ściany bocznej. Opony radialne poleca się klientom ceniącym jakość wykonania, wysokie przebiegi oraz komfort jazdy i niskie opory toczenia – także w miejscach, gdzie wymagane są właściwości elektrostatyczne.

Opony superelastyczne

Znane też jako opony pełne. Najczęściej instalowane na felgach standardowych.

Ogumienie tego typu posiada warstwę gumy, odpowiadającą za uginanie. Dzięki temu zapewnia wyższą stabilność wózka, co okazuje się przydatne przy wysokim składowaniu. Wózek na oponach superelastycznych zachowuje mobilność, a nawet na niej zyskuje – m.in. za sprawą wyjątkowej odporności na przebicia – komentuje ekspert firmy TRUCK MOTOR z Olsztyna, autoryzowanego dealera wózków widłowych HELI, sprzedającego części zamienne i ogumienie do wózków oraz maszyn.

Opony amortyzujące

Opony przystosowane do przenoszenia dużych i ciężkich ładunków na krótkich odcinkach, przy ograniczonych rozmiarach wózka. Specjalne opaski czynią wózek stabilniejszym i zmniejszają opory toczenia. Produkowane w rozmaitych odmianach mieszanek gumowych – od wyjątkowo odpornych na eksploatację, do przenoszących ogromne obciążenia.

Szukając ogumienia do swojego wózka warto wziąć pod uwagę warunki pracy oraz zagrożenia dla opony. W razie wątpliwości zaleca się kontakt ze specjalistą, który doradzi dobór optymalnego rozwiązania – podsumowuje przedstawiciel TRUCK MOTOR.