Rodzaje turbosprężarek samochodowych
Turbosprężarka jest bardzo ważnym elementem każdego pojazdu – zarówno osobowego, dostawczego jak i ciężarowego. To konstrukcja składająca się z wielu elementów – wirnika turbiny napędzanego spalinami z silnika, wałka czyli ośki i koła kompresji tłoczącego powietrze do układu dolotowego. Warto jednak wiedzieć, że turbosprężarki stosowane w różnych urządzeniach mają nieco inną budowę i charakterystykę. Czym się od siebie różnią? Czytając nasz artykuł poznasz najważniejsze rodzaje turbosprężarek.
Standardowe turbosprężarki
Podstawowym typem turbosprężarek są turbosprężarki ze swobodnym przepływem. Takie turbiny stosowało się dawniej w silnikach benzynowych oraz silnikach deisla w samochodach ciężarowych, maszynach budowlanych i rolniczych. Standardowe turbosprężarki nie posiadają zaworu sterującego, przez co spaliny w całości opuszczają silnik i trafiają do turbiny. Urządzenie może pracować dzięki gazom wydechowym – to one napędzają wirnik. Wspomniane gazy wypełniają komorę wylotową. W tym czasie w komorze dolotowej jest duże sprężenie powietrza – w efekcie energia generowana przez silnik jest wyższa, ponieważ dociera do niego więcej tlenu. Regeneracją turbosprężarek zajmuje się wyspecjalizowana firma STS Turbo s.c. Regeneracja turbosprężarek, turbin.Lepsze parametry – rozwiązania Twin Turbo oraz Bi Turbo
Innym, nieco bardziej nowoczesnym rozwiązaniem, są konstrukcje składające się z dwóch turbosprężarek. Pozwala to na uzyskanie lepszych efektów, poprzez połączenie dwóch turbosprężarek. Dzięki temu już przy bardzo niskich obrotach silnika odczuwamy duży przyrost mocy oraz momentu obrotowego. Takie turbosprężarki najczęściej są montowane w pojazdach wyższej klasy oraz samochodach sportowych.Turbosprężarka ze zmienną geometrią
W samochodach z silnikiem diesla najczęściej wykorzystywane są turbosprężarki VTG, czyli ze zmienna geometrią. Ważnym elementem konstrukcji takiej turbosprężarki żaluzje o ruchu kątowym, które kierują spaliny na wirnik turbosprężarki z rożną prędkością. Specjalny podciśnieniowy lub elektroniczny nastawnik obraca pierścień i zmienia kąt ustawienia żaluzji zmiennej geometrii i tym samym prędkość spalin rozpędzających koło turbiny. Dzięki temu w każdej chwili możliwe jest osiągnięcie odpowiedniej prędkości działania turbosprężarki. Taki układ pracuje niezwykle efektywnie i płynnie. Zmienna geometria stosowana jest w zasadzie jedynie w silnikach diesla, gdyż silniki benzynowe generują bardzo wysoką temperaturę spalin, co ma negatywny wpływ na wytrzymałość mechanizmu zmiennej geometrii. Jak dotąd spotkaliśmy się jedynie dwukrotnie z silnikiem benzynowy wyposażonym w turbosprężarki ze zmienną geometrią – samochodem tym było Porsche z dwiema turbosprężarkami.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana