Serwis zawieszenia auta. Które elementy naprawiamy najczęściej?

Zawieszenie samochodowe to mechanizm składający się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Wystarczy, że jeden z nich przestanie działać, a cały układ odmawia posłuszeństwa. Które elementy psują się najczęściej?

Sworzeń

Element łączący wahacz ze zwrotnicą. W trakcie jazdy pracuje w nieustanny sposób. Negatywnie reaguje na nierówności – zwłaszcza na długich odcinkach drogi, niezależnie od obranego toru jazdy. Koszt wymiany sworznia wynosi ok. 30-60 złotych.

Końcówka drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego łączy zwrotnicę z przekładnią kierowniczą. Jest szczególnie wrażliwa na pokonywanie dziur w czasie manewru skręcania. Podobnie jak sworzeń, można ją wymienić. Mechanik samochodowy wykona to zadanie za ok. 40 złotych.

Łącznik stabilizatora

Część usytuowana między kolumną McPhersona i drążkiem stabilizatora. Podatna na jazdę po dziurach i wybojach w czasie skrętów oraz zawracania. Serwisowa wymiana łącznika również nie należy do najdroższych (średnio 40-60 złotych).

Wahacz

Wahacz to część w którą implementowane są tulejki i sworznie. Niektórzy producenci wprasowują je na stałe, dlatego w razie awarii istnieje ryzyko wymiany całego wahacza. Często jednak elementy da się wymienić odrębnie. Serwis powinien wynieść ok. 100 złotych.

Amortyzator

Element umożliwiający stabilne pokonywane nierównej nawierzchni. Najczęstszą usterką amortyzatora jest wybicie oleju lub gazu wypełniającego jego środek, co przejawia się ,,pływaniem” auta na nierównościach. Typowy amortyzator wytrzymuje ok. 80 tys. km. Później należy go wymienić. Koszty wymiany to ok. 100 złotych od sztuki.

Czy warto korzystać z serwisu?

Orientacyjna wycena czynności serwisowych dla poszczególnych elementów zawieszenia wyraźnie dowodzi, że profesjonalnym mechanikom warto zaufać. Ewentualna usterka może być wykryta i naprawiona naprawdę niskim kosztem. Fachową pomoc mogą Państwo uzyskać m.in. w poznańskim serwisie samochodowym PIT-STOP.