System napędu 4x4 Quadra-Drive II w modelu Jeep Grand Cherokee
Amerykańska marka samochodów Jeep od zawsze będzie kojarzona z dużymi terenówkami o niezrównanych możliwościach. Wszystko za sprawą różnych wynalazków techniki, wśród których jest system napędu 4×4, dający możliwość dostosowania dynamiki jazdy do nawierzchni, po której jedzie samochód. Pierwszym modelem, w którym go zastosowano był Jeep Station Wagon. Obecnie – w Jeep Grand Cherokee – wykorzystywany jest system Quadra-Drive II, którego charakterystykę przybliżamy w naszym artykule.
Początki napędu 4x4
Pod koniec lat 40., a dokładnie w 1949 roku, świat poznał system napędu 4x4 za sprawą modelu Jeep Station Wagon, który został oparty na konstrukcji zewnętrznej modelu 4x2 Utility Wagon. Był to samochód bardzo użyteczny i pojemny, dlatego w swoich czasach cechował się dużą popularnością wśród ludności cywilnej – typowych amerykańskich rodzin. Z nowym napędem 4x4 zyskał uznanie również w armii i był wykorzystywany w celach wojskowych. Na drogach pokrytych różną nawierzchnią potrafił osiągnąć prędkość 60 mil na godzinę, czyli ok. 96,5 km/h. W roku 1972 roku w modelu Jeep Wagoneer pojawił się Quadra-Trac® – pierwszy w pełni automatyczny i całkowicie nowatorski system napędu 4x4, który był połączony z automatyczną skrzynią biegów. Jego kontynuacją były bardziej zaawansowane technologicznie: Quadra-Trac II oraz Quadra-Drive II.Kilka słów o napędzie 4x4 Quadra-Drive II
Wymienione systemy napędu w modelu Jeep Grand Cherokee składają się z tego samego, podstawowego elementu, jakim jest zespół przekładni typu aktywnego MP3023, o dwóch przełożeniach (w systemie Quadra-Drive II znajduje się także ELSD na oś tylną, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.Tego typu przekładnia zapewnia sterowanie aktywnym napędem, rozdziela moment obrotowy na oś przednią i tylną i dzięki pakietowi sprzęgła kontrolowanego elektronicznie zmienia moment osi przedniej. Ponadto, nie wymaga ona obsługi i posiada tryb luzu, który pozwala na holowanie na płaskiej drodze – zwraca uwagę serwisant z salonu i warsztatu samochodów amerykańskich EDMARK AUTO w Warszawie.Główną zaletą przekładni jest fakt, że aktywny system napędu integralnego jest zdolny do interwencji w razie potrzeby bez konieczności reakcji kierowcy, np. kontrolując i wyprzedzając poślizg. Dzięki temu system napędu 4x4 Quadra-Drive II rozpoznaje poślizg danego koła i płynnie przekazuje moc na inne koła, zachowujące przyczepność do podłoża. Może również przewidzieć zanik trakcji i zminimalizować, a nawet wyeliminować niepożądane zjawisko.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana