Typowe usterki w fabrycznym radiu samochodowym

Fabrycznie zamontowane radio samochodowe to rozwiązanie o wielu zaletach dla kierowców. Szczególnie nowoczesne radia połączone z nawigacją to wygodne systemy podnoszące komfort jazdy samochodem. Jednak jak każde urządzenia elektroniczne, również te radioodbiorniki mogą wymagać naprawy. Jakie są typowe usterki w samochodowych radiach fabrycznych?

Fabryczne radio samochodowe

Radio montowane fabrycznie to w wielu modelach standardowa opcja wyposażenia auta posiadająca wiele zalet. Jako integralna część deski rozdzielczej, radio idealnie się z nią komponuje. Ale radioodbiornik fabryczny to także wygoda i wysoka jakość. Mimo że radia samochodowe montowane fabrycznie nie są nowym rozwiązaniem, dzisiaj – wraz z rozwojem technologii – zyskują nowoczesne oblicze. Teraz to zaawansowane stacje multimedialne, czego przykładem są urządzenia niemieckiej marki Zenec, łączące w sobie funkcje radioodbiornika i nawigacji samochodowej. Naprawa fabrycznego radia samochodowego nowszej generacji wymaga szerokiej, specjalistycznej wiedzy, a trzeba pamiętać, że produkt nawet najlepszego producenta nie zawsze będzie bezawaryjny.

Usterki fabrycznych radioodbiorników

Jakie usterki są charakterystyczne dla fabrycznie montowanego radia samochodowego? Wiele zależy tu od producenta danego systemu, jednak do serwisów car audio często trafiają urządzenia z typowymi błędami. Zaliczamy do nich:

  • Zawieszanie się urządzenia – to dość szerokie określenie na jedną z najczęstszych usterek radioodbiorników fabrycznych. Oznacza ono brak odbioru radia FM, brak możliwości włączenia odbiornika i reakcji na przyciski. Może to być zawieszanie się na ekranie z logo, typowe np. dla radia Zenec w modelach Opla, a także zawieszanie się i brak dźwięku przy pojawianiu się komunikatu „phone”. Zdarza się też, że urządzenie samoistnie się resetuje. W takich przypadkach odłączenie zasilania czy reset nie wystarczy, konieczny jest profesjonalny serwis urządzenia.
  • Problemy z napędem CD – zdarza się, że fabryczne radia samochodowe przestają odtwarzać płyty i mają problemy z ich odczytem. Do tej grupy usterek zalicza się też uszkodzenia zmieniarek i laserów.
  • Błędne działanie wyświetlacza – do najczęstszych tego typu usterek należy pojawianie się martwych pixeli, jak choćby w przypadku systemów Alfa Connect. Wypalone wiersze czy kolumny nie pozwalają odczytać treści na wyświetlaczu. Zdarzają się również problemy z brakiem podświetlenia czy całkowicie czarnym lub białym ekranem.
  • Brak strojenia – w niektórych modelach radioodbiorników fabrycznych możemy napotkać problem związany z wyszukiwaniem stacji radiowych. Przykładem urządzeń narażonych na wystąpienie takiej usterki są np. systemy produkcji Visteon.
  • Błędy na skutek działania użytkownika – do istotnej grupy usterek należy zaliczyć nieprawidłowe użytkowanie radioodbiorników. To przede wszystkim wprowadzanie do radia losowych kodów skutkujące zablokowaniem sprzętu, ale też nieumiejętne aktualizowanie urządzenia. Pojawiają się także problemy z mechanicznymi uszkodzeniami wyświetlaczy LCD.

Naprawa usterek

Czy możliwość wystąpienia tych usterek oznacza, że fabrycznie montowane audio to nieopłacalny interes? Wręcz przeciwnie, tego typu radia zapewniają wysoką jakość dźwięku, dobrze się prezentują i są wygodnym rozwiązaniem. Jest jeszcze jeden plus – typowe usterki w tego rodzaju sprzętach usuniemy w profesjonalnym serwisie car audio.

Wyjaśnia to ekspert z firmy Komtel Serwis w Sochaczewie: Serwis fabrycznego radia w samochodzie to kompleksowe działanie obejmujące naprawę zarówno programu, jak i samego sprzętu, a do tego wprowadzanie zmian, aktualizacji oprogramowania, a także przeróbek sprzętowych w celu wyeliminowania potencjalnych usterek. Jest to z pewnością opłacalne rozwiązanie. Za naprawę zapłacimy o wiele mniej niż za nowy sprzęt, a dzięki profesjonalnemu serwisowi przywrócimy urządzeniu pełną sprawność lub nawet podniesiemy jego funkcjonalność. Wszystko dzięki usłudze retrofit, czyli doposażaniu systemów w dodatkowe części. O dobry sprzęt fabryczny trzeba dbać. Przy okazji naprawy usterki warto wprowadzić aktualizacje, które poprawią pracę radia i zniwelują ryzyko wystąpienia awarii. Naprawy radia fabrycznego mogą też obejmować zmianę kodowania USA-EU. Pamiętajmy, że profesjonalny serwis powinien traktować wymianę wyświetlacza czy płyty głównej jako ostateczność. Większość typowych usterek radioodbiorników fabrycznych można usunąć bez konieczności wymiany tych części.