Uprawnienia i możliwości posiadacza prawa jazdy kategorii A

Podróżowanie jednośladami silnikowymi cieszy się rosnącą popularnością. Co ciekawe, coraz częściej nie są to małe skutery, lecz motocykle z prawdziwego zdarzenia. Niestety, zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami kategorii A nie jest tak proste, jak z pozoru mogłoby się wydawać. Spora przeszkodę stanowi chociażby kryterium wieku.

Kategoria A, czyli nie tylko motocykl

Prawo jazdy kategorii A daje możliwość prowadzenia motocykli o pojemności skokowej silnika wynoszącej powyżej 125 cm3. To jednak nie wszystko. Zgodnie z aktualnymi przepisami, posiadacz wyżej wymienionych uprawnień może kierować pojazdem samochodowym jednośladowym z załączonym bocznym wózkiem, a także motocyklem z przyczepką motocyklową o masie nieprzekraczającej masy motocykla i granicy 100 kg. Kierowcy przysługuje też przywilej prowadzenia pojazdów określonych dla prawa jazdy kategorii AM, czyli motorowerów oraz czterokołowców lekkich.

Wymagania wiekowe do uzyskania kategorii A

Młodzi miłośnicy motocykli muszą uzbroić się w cierpliwość. Wiek wymagany do uzyskania kategorii A to 24 lata. Wyjątek stanowią osoby legitymujące się prawem jazdy kategorii A2 (na motocykle o mocy nieprzekraczającej 35 kW) od co najmniej dwóch lat. W ich przypadku, minimalny wiek otrzymania uprawnień na kategorię A to 20 lat (przy założeniu, że wyrobiły kategorię A2 tuż po uzyskaniu pełnoletniości). I tu jednak mamy do czynienia z pewnym ograniczeniem. Dotyczy ono popularnych trajek. Prowadzenie motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW jest możliwe dopiero po ukończeniu 21. roku życia.

Jazda motocyklem w teorii

Aby uzyskać uprawnienia do jazdy motocyklem, należy przejść szkolenie w OSK. Następnie możemy wziąć udział w egzaminie państwowym. Część teoretyczna egzaminu porusza m.in. najważniejsze kwestie związane z przepisami ruchu drogowego. Są one jednakowe zarówno dla osób kierujących motocyklem, jak i kierowców samochodów osobowych. Wiele pytań z puli kategorii A jest zatem tożsama z tymi, na które odpowiadają egzaminowani na kategorię B. Z tego względu niektóre OSK prowadzą zbiorcze wykłady dla kandydatów na oba typy prawa jazdy – objaśnia ekspert Ośrodka Szkolenia Kierowców Alien ze Szczecina.

Jednoślad silnikowy w praktyce

Po zdaniu teorii przychodzi pora na część praktyczną. Egzaminowany powinien stawić się na plac manewrowy w pełnym oprzyrządowaniu – spodniach z długimi nogawkami, kurtce z długimi rękawami zapinanymi na suwak, guziki bądź zatrzaski, rękawicach motocyklowych, a także obuwiu wiązanym z płaską podeszwą. Ośrodek egzaminacyjny zaopatruje zdającego w kask ochronny, kamizelkę, ochraniacze na kolana i łokcie. Do podstawowych zadań wykonywanych na placu manewrowym należą: omówienie i sprawdzenie motocykla, przeprowadzenie go w polu jak litera „L”, hamowanie awaryjne, hamowanie w wyznaczonym miejscu, ruszanie na wzniesieniu, ominięcie przeszkody przy rozpędzeniu do prędkości 50 km/h, slalom ósemka między dwoma pachołkami, slalom wolny i slalom szybki, gdzie należy utrzymać średnią prędkość przejazdu 30 km/h. Wysiłki na placu wieńczy egzamin w ruchu drogowym, na trasie określonej przez egzaminatora.

Wygoda i odpowiedzialność

Uzyskanie uprawnień kategorii A daje sporą swobodę w poruszaniu się po drogach. Jazda motocyklem ma swój niezaprzeczalny urok – jest wygodna i praktyczna, zwłaszcza przy manewrowaniu po zakorkowanych ulicach. Jako kierowcy motocykli musimy jednak pamiętać o zachowaniu wyjątkowej ostrożności w trakcie jazdy, unikaniu brawury i nadmiernych prędkości. Chwila nieuwagi wystarczy, by wyrządzić krzywdę sobie i innym. Bądź odpowiedzialnym motocyklistą i ciesz się możliwościami, jakie daje Ci upragniony dokument. Wszak ciężko na niego zapracowałeś.