Zasady doboru opon do autobusów

Fachowy dobór opon do autobusu powinien uwzględniać zalecenia producentów opon. Do najważniejszych parametrów, jakie powinniśmy wziąć pod uwagę, zaliczamy: rozmiar, indeks prędkości, nośność oraz kategorie użytkowania opony. Jak wybrać odpowiednie opony do autobusu?

Większość autobusów jeździ na oponach całorocznych, dlatego bardzo ważny jest ich właściwy dobór. Muszą być to opony, które nie tylko będą pasować rozmiarem, ale także swoimi parametrami. Dla bezpieczeństwa, szczególnie ważne są – indeks prędkości oraz nośność opon.

Indeks nośności (Li – load index) informuje nas o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu dla konkretnego modelu opony, które mierzone jest z maksymalną dopuszczoną przez producenta prędkością.

Jak dodaje specjalista z firmy Bus-Service Pod żadnym pozorem nie można montować opon z niższym indeksem nośności, niż ten który jest zalecany przez producenta auta. Może to bowiem spowodować pęknięcie opony w trakcie jazdy, co zagraża katastrofą drogową, a nawet wywróceniem pojazdu.

Indeks prędkości, jak sama nazwa wskazuje, informuje o maksymalnej prędkości, z jaką możemy poruszać się na danej oponie. Jeśli nie masz pojęcia, do jakiej szybkości dostosowane są Twoje opony, informację tę znajdziesz z boku opony. Jest ona oznaczana literą od A do Z. Na przykład litera L oznacza, że Twoje opony służą do jazdy z maksymalną prędkością 120 km/h.

Oczywiście ważny jest także rozmiar opony, aby go sprawdzić, poszukaj ciągu znaków, który będzie wyglądał mniej więcej tak: 315/70R22.5 KRS03 154/150. Informacje o rozmiarze opon mogą się również znaleźć na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa albo w instrukcji pojazdu.

Jak odczytywać liczby, które widzę na oponie?

W oponach ciężarowych stosowane są następujące oznaczenia: 315/70R22.5 KRS03 154/150L

W tym przykładzie 315 będzie oznaczać szerokość opony, czyli 315 milimetrów.

70: wskazuje na profil opony. Profilem nazywamy stosunek wysokości boku oraz szerokości przekroju opony. W tym przykładzie wysokość boku stanowi 70% szerokości opony. Im mniejszy będzie ten stosunek, tym niższy jest bok opony.

R: opisuje konstrukcję wewnętrzną opony. Litera R w tym miejscu wskazuje na konstrukcję radialną, która występuje w przypadku większości nowych opon. Konstrukcja ta charakteryzuje się tym, że kord karkasu przechodzi prostopadle przez oponę od jednej stopki do drugiej.

22,5: Liczba ta określa wewnętrzną średnicę opony, czyli wysokość felgi. Nie jest jednak podana w centymetrach tylko w calach. W opisanym przykładzie średnica ta wynosi 22,5 cala.

154: Dalej widzimy indeks ładowności, o którym już wspominaliśmy w artykule. Oznacza on, jakie obciążenie jest w stanie przenieść opona, która jest w pełni napompowana. Indeks ładowności równy 154 oznacza dopuszczalną ładowność 3750 kg na koło

L: Litera na końcu naszego ciągu znaków to indeks prędkości. Informuje on o maksymalnej prędkości, do jakiej opona jest homologowana. Litera A oznacza najniższą prędkość, a Y najwyższą. L – odpowiada wartości do 120 km/h.

Pamiętajmy, że wybór opon do autobusu to nie tylko spory wydatek, ale także kwestia bezpieczeństwa. Dlatego, zamiast kupować w ciemno, najlepiej jest poradzić się fachowców. Kontaktując się ze specjalistycznym serwisem oferującym opony do autobusów, uzyskamy profesjonalne doradztwo, dobór i montaż opon. Fachowcy doradzą nam również odpowiedni rodzaj, markę i klasę opon, które będą najlepiej odpowiadać przeznaczeniu i warunkom pracy naszego autobusu.