Zasady regeneracji wtrysku paliwa

Wtryskiwacz paliwa jest najbardziej podatnym na usterki elementem układu w silnikach Diesla. W autach o przebiegu powyżej 150 tys. km konieczność wymiany lub naprawy wtrysku jest praktycznie nieunikniona. Jak rozpoznać objawy usterki wtrysku paliwa i co zrobić, by naprawa nie okazała się zabójcza dla twojego portfela?

Objawy usterki wtrysku paliwa

Najłatwiej dostrzegalnym sygnałem, mówiącym o problemach z wtryskiem paliwa, jest odczuwalny spadek mocy silnika – mówi ekspert z serwisu samochodowego AUTO PERFEKT MULAK.

Utrata osiągów to jeden z pierwszych objawów, kolejnym są zwykle kłopoty z porannym uruchomieniem silnika. Auto borykające się z usterką wtrysku paliwa może też szarpać, praca jego silnika jest nierówna, a z rury wydechowej może wydostawać się czarny lub biały dym.

Kierowca może odnotować zwiększone zużycie paliwa, niepokojące odgłosy dochodzące z silnika (charakterystyczne stukanie), a w skrajnych sytuacjach rozgrzany silnik niespodziewanie gaśnie lub wprost przeciwnie, nie chce się wyłączyć. W skrajnych sytuacjach paliwo może przedostać się do oleju silnikowego lub zalać silnik.

Finałem przygody z uszkodzonym wtryskiem bywa zatarcie turbosprężarki, wypalenie tłoków, a nawet całkowite uszkodzenie silnika, filtra cząstek stałych lub pompy wtryskowej. Toteż z naprawą nigdy nie warto zwlekać.

Regeneracja wtrysku paliwa

Wymiana wtrysku paliwa to koszt sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych. Poszukiwanie bardziej ekonomicznych  alternatyw wydaje się więc rzeczą w pełni oczywistą. Na szczęście, profesjonalne warsztaty samochodowe dysponują specjalistycznym sprzętem, umożliwiającym pewną diagnostykę i precyzyjną naprawę wtryskiwaczy, przy czym cała operacja zamyka się w rozsądnych kwotach.

Pierwszym krokiem jest oczywiście wymontowanie wtryskiwaczy z auta. Podczas regeneracji wtrysk paliwa jest dokładnie czyszczony, zwykle z wykorzystaniem myjki ultradźwiękowej. Zdarza się, że za nieszczelności wtrysku odpowiedzialne są właśnie nagromadzone zanieczyszczenia.

Oczyszczone wtryski rozbiera się na części, w celu dokładnej oceny stanu technicznego każdej z nich. Elementy nienadające się do naprawy wymienia się  na nowe, zatem możliwość regeneracji wtrysku uzależniona jest właściwie wyłącznie od dostępności części i sprzętu.

Zregenerowany wtrysk paliwa powinien charakteryzować się parametrami i trwałością części fabrycznie nowej. Aby jednak tak się stało, musimy pamiętać o tym, by korzystać z usług wyłącznie doświadczonych i dobrze wyposażonych warsztatów samochodowych.