Charakterystyka neonów reklamowych

Pierwsza rurka neonowa rozbłysnęła światłem już ponad 100 lat temu, a dokładnie w roku 1915. Od tego czasu technika świetlna bardzo mocno rozwinęła się, jednak kolorowe neony wciąż należą do najbardziej oryginalnych nośników reklamy zewnętrznej. Świecące szklane rurki mogą układać się w najróżniejsze kształty, jednak najczęściej wykonuje się z nich litery. Przyjrzyjmy się bliżej fenomenowi neonów reklamowych.

Współczesna branża reklamowa ma do dyspozycji szalenie bogaty wybór środków przekazu i atrakcyjnych nośników informacji. Reklama zewnętrzna, oprócz nowoczesnych rozwiązań, wykorzystujących np. technologię LED, wciąż chętnie sięga po tradycyjne neony. Nic w tym dziwnego, biorąc pod  uwagę ich niekwestionowane zalety: niepowtarzalną urodę, bardzo długą żywotność i oszczędną eksploatację.

Jak zbudowany jest neon i w jaki sposób działa?

Neony reklamowe produkuje się z cieniutkich rurek ze szkła, którym nadaje się rozmaite  kształty. Najczęściej zamawiane są bez wątpienia neonowe napisy stylizowane na pismo odręczne, choć najbardziej rozpoznawalnym neonem w Polsce jest prawdopodobnie „Siatkarka” przy pl. Konstytucji w Warszawie – opowiada nasz rozmówca z pracowni LogArt.

Rurka, która tworzy neon, wypełniona jest specjalnym gazem. Kiedy prąd przepływa przez neon, wytrąca atomy gazu z ich orbit. Elektrony zderzają się ze sobą, zmieniają kierunek ruchu i znów wracają na swoje orbity, czego efektem jest właśnie powstanie energii świetlnej.

Neony w rozmaitych kolorach

Światło neonu może przybierać różne barwy, a co więcej, można osiągać je na różne sposoby. Reklamy neonowe z rurek bezbarwnych najczęściej świecą na czerwono lub niebiesko, a źródłem tych kolorów jest gaz szlachetny. Wypełnienie rurki czystym neonem pozwala osiągnąć światło czerwone, zaś za niebieskie odpowiada argon.

Chcąc wzmocnić efekt kolorystyczny, wnętrze rurek pokrywa się luminoforem. Tego typu reklamy świetlne możemy rozpoznać po mlecznej barwie rurek po odcięciu zasilania (neon bez luminoforu jest przezroczysty).

Neony reklamowe można też wykonywać ze szkła barwionego. W takim przypadku kolor światła neonu będzie wypadkową barwy szkła oraz światła gazu. I tak np. sięgając po rurkę z żółtego szkła i wypełniając ją świecącym na niebiesko argonem, zyskamy efekt zielonej poświaty. Co ważne, neon w intensywnym kolorze będzie ozdobą elewacji również w czasie dnia, gdy nie będzie podłączony do prądu.

Użycie neonu w charakterze reklamy zewnętrznej to świetny pomysł zwłaszcza dla przedsiębiorstw z branży rozrywkowej. Barwny, świecący napis nad drzwiami restauracji czy klubu z pewnością będzie przyciągał wzrok przechodniów i zachęcał ich, by stali się gośćmi twojego lokalu.

śr. ocena 5 / głosów 6